Favorit duell

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Re: Favorit duell

Inlägg av Darth Vader Fan » 29 december 2011 kl. 22:21

Tyvärr så tycker jag att duellerna i PT, bortsett från Vader vs Kenobi, saknar någon faktiskt känsla, så som man kunde se i duellerna mellan Luke och Vader. Man ser liksom vilken enorm emotionell påfrestning duellerna är för båda.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
stefan313
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av stefan313 » 30 december 2011 kl. 01:19

Själv så vill jag bara så folk slåss/fäktas :wink:
Därför gillar jag duellerna i episod 1-3 bättre än 4-6. Alla dueller är bra förstås men det finns ju dom som är bättre.
This is my apprentice, Darth Maul. He will find your lost ship. - Palpatine

At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge. - Darth Maul

Användarvisningsbild
Master Kindou
Wompråtta

Inlägg av Master Kindou » 18 februari 2012 kl. 18:42

När Anakin blir ond och duellerar mot Obi wan
The hour of battle has arrived."
―Ki-Adi-Mundi

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 21 februari 2012 kl. 17:30

Duellerna i ANH, ESB och TPM är helt klart grymmast!

Användarvisningsbild
Darth Robin
Yngling

Inlägg av Darth Robin » 21 februari 2012 kl. 20:37

Mustafar duellen och Cloud City duellen är bäst. Alla dueller i ROTS är fantastiska.
"As you wich."
―Boba Fet

Användarvisningsbild
Prince_ZaiDejrio
Droid

Inlägg av Prince_ZaiDejrio » 22 februari 2012 kl. 19:08

Darth Robin skrev:Mustafar duellen och Cloud City duellen är bäst. Alla dueller i ROTS är fantastiska.
Ja, Mustafar-duellen är cool. Rätt episk faktist. Men duellerna i Palpatines place är fruktansvärda. Och uselt klippta också. Förlåt :) men jag älskar att gnälla.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 22 februari 2012 kl. 19:27

Gillar skarpt Anakin vs Obi i Epi 3, men har nog ändå Darth Maul vs Jinn och Obi som favorit. Striden känns mer seriöst och inte lika överdriven som striderna i Epi 2 och 3. Striderna i de gamla filmerna ser jag som klassiska, men ganska så tråkiga.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 7 april 2015 kl. 00:28

Jag måste nog säga att Vader vs Obi-Wan i Episod III är den bästa. Den hade förutspåtts och väntats på länge och nu kom den äntligen, cirkeln blev sluten. Så mycket känslor kring den duellen, kändes inte som meningslös och hjärndöd action utan var verkligen karaktärsdrama i den episka slutgiltiga duellen.

Efter den är nog duellerna mellan Luke och Vader i ESB och ROTJ de bästa skulle jag säga. I den ena möter Luke en övermäktig fiende som endast leker med honom största delen av duellen och i slutet droppar en av de bästa twisterna i filmhistorien. I ROTJ fullföljs både Luke och Vaders öden och de möts tillsist igen i en slutgiltig dramatisk duell. Gillar även Ben vs Vader tillskillnad mot många andra, en mentor möter sin gamla misslyckade lärling igen i en slutgiltig duell, de väntar taktiskt innan de gör hugg mot varandra som naturliga krigare, gillar det.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

jojker04
Wompråtta

Inlägg av jojker04 » 22 mars 2016 kl. 19:21

jag tycker nog duellen i slutet av the empire strikes back är bäst för att Luke får reda på att Darth vader/Anakin Skywalker är hans pappa och det är även då Lukes första laser svärds duell med den onde Sithen. :)

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 28 mars 2016 kl. 12:33

jojker04 skrev:jag tycker nog duellen i slutet av the empire strikes back är bäst för att Luke får reda på att Darth vader/Anakin Skywalker är hans pappa och det är även då Lukes första laser svärds duell med den onde Sithen. :)
Det är rätta takter!

Kan f.ö. säga att jag inte håller Anakin vs Obi-Wan så där högt längre. Fick mig som bekant något av en nostalgikick under en tid, så min favoritstrid som barn gjorde mig då väldigt glädjefull. Inte för att säga att det är en dålig strid, men tycker inte den håller mot de i Original Trilogin.

Ben vs Vader har jag försvarat i många år, och jag står fast vid att det är en bra strid. Tycker om hur de gör sina drag, pausar upp och tänker över nästa drag. Det är intrycket jag får av att sanna ljussabelmästare gör, det är en stil i sig.

Men med det sagt, så får nog ändå striden mellan Luke och Vader i The Empire Strikes Back vara mitt förstahandsval. Älskar verkligen hatet som finns i Luke vid deras första legendariska möte, atmosfären med röken, skuggorna och det västernaktiga stuket som finns där. Vader vill inte döda sin son utan håller tillbaka och leker endast med honom för att testa hans förmågor.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Elooi
Droid

Inlägg av Darth Elooi » 16 april 2016 kl. 15:17

Tycker nog att Obi Wan vs Anakin/Vader är bäst! Något hetsig men otroligt häftig. Det är varmt, det är riskfyllt och coolt.
På en stark andraplats är Darth Maul vs Obi Wan. Musiken till duellerna är grym. (Duel of Fates och Battle of the Heroes)

Är inte gammal i gemet och är endast 13 år (Har väl ingen nostalgisk känsla till OT även fast jag gillar de mer än PT)
Tycker absolut om Empire duellen på Bespin. Nog den läskigaste som barn.

Men som jag sa höjer musiken duellerna i PT och är jag mer för häftiga rörelser!
For my ally is the force, And a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 17 april 2016 kl. 09:58

Handlar väl inte så mycket om nostalgi för min del heller. Jag tyckte om alla(på den tiden) sex filmerna när jag var i min höjd som fanboy, i Darth Eloois ålder ungefär. Så ingen mer nostalgi för antingen ena eller andra parten, de gångerna jag känt av det har det vart för båda.

Mjo, duellerna i PT är väl snyggt gjorda och så för det mesta med koreograferingen och så vidare - men jag tycker personligen att de känns alldeles för orealistiska, over-the-top och känslolösa jämfört med de vi ser i Original Trilogin. Men det är ju endast min åsikt.

Sen finns det vissa dueller som bara är riktigt värdelösa - som Maul vs. Qui-Gon på Tatooine. Klippningen i den är fruktansvärd, knappt så man ser vad som pågår.

Skriv svar