Missuppfattningar du hade som yngre

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: Missuppfattningar du hade som yngre

Inlägg av Fredrik Jonsson » 7 maj 2015 kl. 16:24

EruanneBjörklöv skrev:Tja ... Den största missuppfattningen jag hade var väl att jag tyckte Star wars var tråkigt, dåligt och larvigt :oops: :oops: :!:
Jag sa att mina bröder (som gillade det) hade Star Wars sjukan. Skäms än i dag över mig själv ... :oops:
Vi har en vinnare! Värre än så här blir det ju inte. :wink: Bra att du kom på bättre tankar.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

EruanneBjörklöv
Wompråtta

Inlägg av EruanneBjörklöv » 10 maj 2015 kl. 18:01

Fredrik Jonsson skrev:
EruanneBjörklöv skrev:Tja ... Den största missuppfattningen jag hade var väl att jag tyckte Star wars var tråkigt, dåligt och larvigt :oops: :oops: :!:
Jag sa att mina bröder (som gillade det) hade Star Wars sjukan. Skäms än i dag över mig själv ... :oops:
Vi har en vinnare! Värre än så här blir det ju inte. :wink: Bra att du kom på bättre tankar.
Yay! Även om det nog är det värsta Star Wars relaterade priset man någonsin kan vinna ... :oops: :?
"There is no death, there is the force."

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 22 oktober 2016 kl. 10:33

Kanske ingen stor sak, men vissa missuppfattningar i dialoger jag hade som yngre, kan tänka mig att flera andra hade det.

När Darth Vader frågar rebellsoldaten i början av A New Hope "If this is a consular ship, where is the ambassador?" och sedan dödar honom förstod jag inte att det var en retorisk fråga, utan trodde att Vader faktiskt frågade det och sedan "råkade" döda honom.

Ett liknande exempel är i The Empire Strikes Back, när Han Solo håller om Leia vid "jordbävningen" i Millenium Falcon. Följande dialog hålls sedan

"Don't get excited!"

"Captain, being hold by you isn't quite enough to get me excited."

"Sorry sweerheart, I haven't got time for anything else."

Ja, det säger ju sig själv vad som syftas på kanske, men när jag var yngre förstod jag av någon anledning inte riktigt vad Han syftade på med det sistnämnda. Tänkte att han kanske syftade på att han bara gör dumma saker när han ännu har tid eller liknande.

Men det är väl så, att sarkasm inte framgår lika tydligt för yngre tittare. Jag såg ju aldrig Star Wars innan jag var 11-12, så hade ju kunnat haft ännu värre missuppfattningar ifall jag växt upp med det.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Skriv svar