När visades Star Wars på SVT första gången

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
nauleem
Wompråtta

När visades Star Wars på SVT första gången

Inlägg av nauleem » 3 december 2016 kl. 11:05

För ett tag sedan diskuterade vi när episod 4,5 och 6 visades på SVT för första gången. Själv har jag ett vagt minne av att episod 4 visades runt 1984. Men jag har även för mig att alla tre filmerna visades i 6 avsnitt, dvs att varje film delades upp i 2 delar som visades något senare.

Självklart har jag googlat men hittar inte speciellt mycket info.

Användarvisningsbild
Darth Lars
Droid

Re: När visades Star Wars på SVT första gången

Inlägg av Darth Lars » 3 december 2016 kl. 15:23

Första gången jag såg Star Wars var på TV men jag kommer inte ihåg om det var på TV direkt eller om det var på VHS. Jag minns att jag såg det där bandet ofta däremot.
Mitt band hade också en dokumentär om utomjordingar i film som jag tror hade gått på TV precis innan filmen. Dokumentären presenterades av Robin Williams och E.T.
Det kan ha varit på hösten 1983. Jag tycker att det är rimligt att anta att filmbolaget kan ha pushat Star Wars till SVT när ROTJ skulle få premiär den 30:e september.

Jag tror att det tog ett bra tag innan ESB och ROTJ kom på TV. Med tanke på visningsfönster så kan ROTJ inte ha gått på TV förrän tidigast 1986, troligen senare.
Första gången jag såg ESB var faktiskt på FilmNet (filmkanal/kabel) i slutet av 80-talet eller i början av 90-talet, en bra tid efter att (den första) Star Wars-vågen hade lagt sig. Jag tror jag skulle ha sett det på TV tidigare om det hade gått.
When your face is a prune, action goes BOOM!

Skriv svar