Angående Alderaan?!

Diskutera filmerna som utgör Star Wars-sagan.
väldigtförvirrad
Wompråtta

Angående Alderaan?!

Inlägg av väldigtförvirrad » 15 december 2016 kl. 23:59

6an visade nyss episode 1-6 och antingen är jag väldigt förvirrad eller så har jag missat nått. Alltså, dom spränger Alderaan med dödsstjärnan i episode 1 när leia är tillfångatagen och sen i slutet av episode 6, när alla olika planeter firar så ser man jar jar binks "folk" på Alderaan firar??? har jag missat nått eller :?:

Användarvisningsbild
Darth Elooi
Droid

Re: Angående Alderaan?!

Inlägg av Darth Elooi » 16 december 2016 kl. 00:17

Det är väl nämligen så att Alderaan sprängs i A New Hope, det man ser i 6:an är jarjarbinks folket (gungganerna) fira på deras hemplanet Naboo, inte Alderaan. Båda väldigt lika planeter.
For my ally is the force, And a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us.

väldigtförvirrad
Wompråtta

Inlägg av väldigtförvirrad » 16 december 2016 kl. 00:25

ajust, tack blada ihopa dom, menade episode 3 och inte 1 men du förstod det. jag va stensäker på att det va naboo dom sprängde för där kom vem leia ifrån??
och vilken är Alderaan då? är det den där rebellerna har sin bas i episode 3 " i maya ruinerna?"

Användarvisningsbild
Darth Lars
Droid

Inlägg av Darth Lars » 16 december 2016 kl. 20:03

Ett nytt hopp = Episod 4. ;)

Padmé kom från planeten Naboo. Drottningtiteln gick inte i arv, utan var tidsbegränsad. Varje ny drottning av Naboo valdes. (fråga mig inte hur, dock).
Hon födde Leia medans hon endast hade titeln senator.

Efter Padmes död tog Bail Organa med sig den nyfödda Leia till sin fru, drottning Breha av Alderaan på Alderaan. Man ser väldigt lite av Alderaan och de tre på en balkong på deras palats i huvudstaden Aldera lite kort i slutet av Episod 3.
Till skillnad från Naboo var Alderaan däremot en monarki där regenskapet gick i arv, men Breha kunde inte få några egna barn.
Bail och Breha adopterade därför Leia och uppfostrade henne att bli kronprinsessa av Alderaan, men höll hennes riktiga ursprung hemligt.
Det är Alderaan som förstörs av dödsstjärnan en tredjedel in i Episod 4 - Ett Nytt Hopp.

Basen i slutet av episod 4 (med Maya-ruinerna) är på planeten Yavin's fjärde måne: Yavin 4.
Efter att Luke skjutit dödsstjärnan i dess svaga punkt (så att den också sprängs) så har rebellerna en kort medaljceremoni på Yavin 4; sedan överger de basen eftersom Imperiet känner till den.

I slutet av Episod 6 - Jedins Återkomst (DVD-versionen och senare) så får man se en kort sekvens från Naboo när de firar att Imperiet är övervunnet.
When your face is a prune, action goes BOOM!

Skriv svar