Tråden om Star Trek

Tro det eller ej, men det finns faktiskt andra filmer än Star Wars.

Vilken Star Trek-TV-serie är din favorit?

The Original Series (1966-1969)
1
50%
The Animated Series (1973-1974)
0
Inga röster
The Next Generation (1987-1994)
0
Inga röster
Deep Space Nine (1993-1999)
0
Inga röster
Voyager (1995-2001)
0
Inga röster
Enterprise (2001-2005)
1
50%

Antal röster: 2

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Tråden om Star Trek

Inlägg av Darth Worgen » 6 oktober 2015 kl. 00:36

Nu är det dags för Film & TV-sektionen att ha en Star Trek-tråd, här diskuterar vi filmerna, TV-serierna, dator/TV-spelen, böckerna osv. (allt Star Trek helt enkelt.) Jag har även startat igång en omröstning.

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Re: Tråden om Star Trek

Inlägg av MurderCapital » 6 oktober 2015 kl. 20:17

Tycker inte om Star Trek alls. "Wrath of Khan" funkar som film, men serien är inget som lockar mig alls.
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 9 oktober 2015 kl. 01:57

Vad är det här? Star Trek-diskussioner på ett Star Wars forum. Vart är världen på väg?

Jag har nog sett lite för lite Star Trek för att kunna göra något bra utlåtande. Men om jag går efter vad jag har sett så faller min röst på att Enterprise är den bästa Star Trek-serien. Det är också den enda som jag har följt från början till slut. Ironiskt nog var (och kanske är?) ju det den mest bespottade serien av trekkers.

Samma sak gäller väl också den första av J.J. Abrams Star Trek-filmer som jag gillade.

Jag tror generellt, och jag säger inte det här för att trolla, så föredrar jag nog Star Trek när det är så lite Star Trek som möjligt. På något sätt känns det både väldigt ytligt och nördigt på samma gång, men i helt fel proportioner för att jag ska gå igång på det.

Man är nog inne i ett moment 22 just nu. Trekkers vill inte ha något som är annorlunda mot det som varit, samtidigt vill nog inte den stora massan ha Star Trek exakt så som det var förut.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 16 oktober 2015 kl. 06:54

Inget illa ment Fredrik, men ditt svar kändes en aning dryg och fanboy-aktigt. ;)

Givetvis kan man gilla Star Trek och Star Wars samtidigt, fanbasen är ju i princip lika bred, båda är kult av samma grad och har influerat världen på olika vis.

Jag har endast sett ett fåtal av långfilmerna(vissa är bra, andra dåliga), så kan inte uttala mig så mycket. Tänkte börja med originalserien relativt snart.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 16 oktober 2015 kl. 16:21

Ja, det kanske lät lite drygare än vad det var tänkt. Mitt första inlägg försvann så jag fick skriva om allt igen. Första grejen var dock mest ett skämt.
Jag är verkligen ingen fanboy även om jag tycker "rivaliteten" kan vara ganska rolig. Jag skrev ju till och med att jag gillade vissa saker. Det är inte mitt fel att inga trekkers gör det. :p
Men jag anser att Star Trek har stora problem. Hör nästan aldrig någon prata om det längre. Jag tror att man skulle behöva göra en ny tv-serie och våga tänka lite nytt.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 12 november 2015 kl. 11:06

Ja, jag själv såg nyligen igenom första säsongen av originalserien från 1966 och tyckte den var riktigt underbar!

Lyckas vara en underhållande äventyrsserie med en mysig känsla, härliga karaktärer, action och djupa budskap, allt i ett paket!

Nu kommer ni nog inte hålla med mig, men fick faktiskt en Star Wars-känsla av den! Åtminstone lik den från första filmen från år 1977. Då syftar jag möjligen främst på effekterna. Praktiska effekter, intressanta rymdvarelser skapade utifrån kreativa dräkter med en själ bakom sig. Men tycker även mysigheten och känslan i vissa avsnitt gav mig en rejäl A New Hope känsla!

Jag gjorde ju misstaget att se(nästan) alla långfilmerna först fast de egentligen är fortsättningar på TV-serien. Skulle nog uppskatta de bättre av de nu när jag har mer koll på universumet. T.ex Wrath of Khan gör sig förmodligen bäst efter(ett av de bättre avsnitten i säsongen] avsnittet Space Seed .

Otroligt lång säsong på 30 avsnitt, men fungerade kanske annorlunda på 60-talet. Serien blev ju hur som helst nedlagd i förtid, så finns bara 3 säsonger.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 30 november 2015 kl. 18:50

Har faktiskt börjat kolla på Star Trek nu under året och jag måste säga att jag gillar det. Kör allt i i kronologisk ordning, började med TOS och är nu inne på S3 av TNG, båda är väldigt bra! Värt att tillägga är ju att det är betydligt mer "hard sci-fi" än Star Wars någonsin kommer vara, som snarare kan liknas vid fantasy i rymden, men gillar man sånt som jag gör så är det rätt kul.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 2 mars 2016 kl. 12:23

Är tydligen bekräftat att en ny Star Trek tv-serie ska regisseras av Bryan Fuller(skaparen bakom Hannibal-serien) och släppas år 2017. Kan bli något. Var ju väldigt många år sedan en Star Trek serie sändes.

Tredje och sista filmen i rebootserien som J.J Abrams skapade kommer även i år, dock denna gång regisserad av Justin Ling, som har regisserat Fast and Furious-filmer. Betyder detta att vi får en mer generisk och korkad Star Trek? Vi får vänta och se. En del tycktes vara missnöjda med trailern. Jag personligen vet inte riktigt vad jag ska säga, såg väl rätt ok ut.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 4 mars 2016 kl. 12:04

Jag fick inget sug efter ha sett den senaste trailern, medan de andra kunde få mig att gå och se Star Trek på bio. Risk att jag hoppar över denna, men beror ju lite på att man blivit mer mätt på rymden efter TFA.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Skriv svar