Vad tycker ni om The Force Awakens?

Diskutera den första av de nya filmerna som har premiär 2015. OBS! Läs reglerna.
Kategoriregler
Om en tråd innehåller spoilers, eller troliga spoilers, ska trådens rubrik tydligt märkas upp. Varje spoilertråd ska börja med "Spoiler:" följt av en tydlig men spoilerfri rubrik.

Samtliga spoilers i en tråds inlägg ska döljas med hjälp av spoilerfunktionen, d.v.s. taggen [spoiler][/spoiler].
Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Vad tycker ni om The Force Awakens?

Inlägg av Fredrik Jonsson » 16 december 2015 kl. 16:57

Någon som sett den nya Star Wars-filmen än? Jag tänkte att det kunde vara kul om alla som sett den skriver en egen liten recension och/eller berättar vad de tycker om filmen.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Darth Lars
Droid

Re: Våra egna recensioner av The Force Awakens

Inlägg av Darth Lars » 16 december 2015 kl. 19:37

Jag har sett den en gång i IMAX 3D och hade tänkt se den igen i 2D ... men jag löste in biljetten och hoppar över det ... Så bra är den inte.

Handlingen kändes väldigt bekant.
Om du tyckte att de tidigare Star Wars-filmerna repeterar vad som hände i äldre filmer så kan jag säga att det är ingenting av vad den här filmen gör.
Den känns mest som J.J. Abrams' personliga hyllning till George Lucas än att han skulle vilja skapa något nytt. Det gjorde mig väldigt besviken, och samtidigt också väldigt intresserad av vad Arndt's slängda script och George Lucas slängda synopsis för filmen skulle ha innehållit ...

Daisy Ridley (Rey), Adam Driver (Kylo Ren) och John Boyega (Finn) har riktigt bra karaktärer, har bra repliker och är riktigt bra skådespelare: en stor skillnad från prequels. Sen kommer alla att älska den nya droiden BB-8 så klart.
Domhnall Gleeson (General Hux) och de andra i den nytända kvarlevan från det gamla Imperiet kändes lite som en karaktär i en fanfilm dock ...
En sak till jag är besviken på är att Max von Sydow och Gwendoline Christie (Captain Phasma) fick aldeles för lite tid på duken.

Sen kan jag säga att jag är inte helt glad över att hela EU efter ROTJ slängts ut. Förutom att Chewbacca i en bok hade fått en planet på sig så fanns egentligen inget i filmen som behövde vara en direkt motsägelse mot de andra böcker jag har läst: de hade bara behövt byta namn på en enda karaktär!

EDIT: 3D-biljetten var till en förhandsvisning: Galapremiären på tisdag kväll. Annars skulle jag inte sett den i 3D. IMAX 3D har visserligen bättre bildkvalitet (mer ljus, inget märkbart crosstalk) än SF's normala 3D men man sitter för nära duken.
Senast redigerad av 3 Darth Lars, redigerad totalt 19 gång.
When your face is a prune, action goes BOOM!

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 16 december 2015 kl. 20:56

Såg den i 3D på kl 10:00 visningen idag. Ser gärna om filmen, strax efter jul. För den är riktigt underhållande och välgjort. Inget mästerverk, som nämnts så är strukturen och handlingen väldigt snarlik tidigare filmer, men berättandet är ju ändå på en hög nivå. Huvudkaraktärerna är välgjorda och verkligen bra spelade av skådespelarna, de mindre karaktärerna har dock fått stå vid sidan, men, man måste ändå försvara filmen med att detta är en film, alla andra är en del av en trilogi alla sett medan denna har två stora luckor i framtiden som ska fyllas de också.

Det finns en del missar i filmen, men ingenting som allvarligt stör när man tittar. Senare reflektioner och omtittningar kan ju kanske erbjuda något annat, men jag är helt klart nöjd med att jag hade höga förväntningar och de infriades. Det fanns så många sätt som filmen kunde misslyckas på och det gjorde då inte denna, men den körde på ganska safe och därför kan den ju inte riktigt vinna de högsta poängen enligt mig.

BB-8 och Rey var underbara, mer så än vad jag trodde. Kylo Ren skulle precis som Darth Maul ersätta Vader som huvudskurken, och Adam Driver tog verkligen det svåraste jobbet där, men jag tyckte han fick till det, han blir en speciell badguy han också med badass förmågor.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Qlql
Wompråtta

Inlägg av Qlql » 16 december 2015 kl. 22:41

Först och främst:
1. Star Wars är tillbaka!
2. Jag skulle aldrig se den i 3D. Helgerån.

Jag är mycket nöjd efter filmen, och publiken var fantastisk. Känslan i en salong med 600 gäster, häften utklädda, som applåderar och jublar om vartannat... den är unik.

Filmen:

Jag tyckte om alla referenser till originalfilmerna och man har verkligen Star Wars-känslan.

Rey är helt suverän och jag älskar henne redan högt. Även originalkaraktärerna gör suveräna insatser och gör att man verkligen känner sig hemma i filmen; Star Wars är tillbaka. Det riktiga Star Wars.
BB-8 är en fantastisk karaktär och jag tror att den kommer göra sig bra tillsammans med R2 och C3PO.

Negativt då?

1.
Spoiler!
HELT onödigt att döda Han Solo! Om de nu tvunget vill låta honom dö, kunde de åtminstone ha gjort det i Episod VIII eller IX. Känns grymt att han aldrig får träffa Luke igen.
2. Kylo Ren känns patetisk, en ren psykopatisk tönt. Hayden Christensen-varning. Hoppas verkligen det kommer bättre skurkar i kommande filmer. Men några av hans scener var ändå rätt underhållande.

3. VARFÖR har man "robotiserat" C3PO:s röst? Det lät inte bra.

Filmen har ibland lite för högt tempo och man skulle behöva lite mer andningspauser och gärna lite mer story att vila på. Men den blir i alla fall aldrig tråkig.
Senast redigerad av 2 Qlql, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 17 december 2015 kl. 11:03

Skrev en recension på en annan site, istället för att skriva en igen här är den (på engelska):

THIS IS A SPOILER FREE REVIEW

Short History

In 2005, the "Star Wars" saga as we know it came to and end with "Revenge of the Sith". Sure a computer animated TV show (The Clone Wars) kept the franchise along with a number of video games and commercial products, but as far as movies it was all over. Fast forward to 2012 and Disney buys all the rights to Star Wars from creator George Lucas and his Lucasfilm for $4 billion. At first I thought it was a weird buy out, I mean sure they get the rights but the franchise is over. Of course I was wrong, it was quickly announced that Disney planned a brand new trilogy of movies (That will be episode 7,8 and 9) to make back their investment. And now here we are with a brand new entry in the "Star Wars" saga, "Episode VII: The Force Awakens".

I have been a devoted "Star Wars" fan for years now, even if I had seen the movies before it on TV, the special edition re-release of the original trilogy in 1997 made me obsessed with what I think of the best movie ever made. In 1999 the most hyped movie ever "Star Wars: Episode I - The Phantom Menace" was released. I loved it. I still do. I am one (of not that many I guess) people who love the three prequel movies just as much as the original trilogy. While I can understand that people can have problems with the prequel movies, I always felt there was a undeserved hatred towards them. They were not THAT bad. And I have yet heard someone come up with an idea for a better set of movies, even if people have tried.

With "Star Wars: The Force Awakens" was announced without any input from creator George Lucas, I was sceptical of what the movie can bring. To me the saga ends with the deaths of Darth Vader and Emperor Palpatine, the fall of the galactic empire. My fears did not decrease with the J. J. Abrams being cast as the director. So far J. J. Abrams has not impressed me as a director.

THE REVIEW

30 years have passed since "Return of the Jedi" a new threat has risen from the ashes of the empire: the first order fronted by a masked character called Kylo Ren (Adam Driver). In the hunt for a map, he finds himself on the desert planet of Jakku where a scavenger named Rey (Daisy Ridley) comes across a droid carring the map.

"Star Wars: The Force Awakens" has a lot to live up to. Not only does it have to follow up the excellent final that was "Return of the Jedi", but also it must deliver what many people felt the prequels didn't. If you ask me, the whole thing doesn't. My main problem with the film is that it doesn't really have the "Star Wars" feel, even if it is packed with references to the old movies. Abrams just doesn't have the vision of "Star Wars". The movie was marked as being 'back to practical effects' and real sets, however visually "The Force Awakens" is closer to the prequel trilogy than the original one with some no better than anything else CGI effects. The storyline is weak, inconsistent and lacks originality. And the movie doesn't really have an ending but sets itself up to a sequel.

The new cast of characters are pretty good, both John Boyega and Daisy Ridley are good in their roles, Domhnall Gleeson is excellent, but Adam Driver is a miscast and the character of Kylo Ren is downright horrible. Harrison Ford does his best to do a old Han Solo, but it just doesn't work all the way. Still you can't help to geek out a bit to see old familiar characters like Chewbacca and C-3PO again. John Williams music score is without a doubt the least memorable and worst out of all the Star Wars movies.

"Star Wars: The Force Awakens" just doesn't cut it. It doesn't feel like a "Star Wars" movie and worse yet, there is no reason for it to exist. This is the worst "Star Wars" movie so far. And while not terrible, it doesn't live up to the old movie or any of the new hype surrounding it. This is a cash-in for Dinsey and it shows. There is no heart here. To everyone that has been talking shit about "George Lucas raping your childhood", if that was rape, this is murder. You all owe the man a apology, hopefully they can get him involved in future instalments.

6/10
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 18 december 2015 kl. 16:27

Ändrade namnet på tråden. Man ska inte behöva skriva en hel recension, utan det är mer tänkt som en allmän diskussionstråd om The Force Awakens efter att man sett filmen.

Har funderat en del på vad det är som stör mig med filmen (bortsett från att den känns för modern), jag har pin-pointat det till att man backar bandet alldeles för mycket. Abrams och Kasdan är ju stora fans av A New Hope. Vilket är helt okej. Vad som inte är okej är att man försöker göra allt som följde ogjort.
Spoiler!
Här är ett kort schema över hur saker var i början av OT, i slutet av OT, och hur det sedan ser ut i TFA.

Han Solo är smugglare -> Han Solo är rebellgeneral -> Han Solo är smugglare
Han Solo är ungkarl -> Han Solo hittar kärleken -> Han Solo är ungkarl
Republiken har fallit och ersatts av Imperiet -> Imperiet besegras och ersätts av Republiken -> Republiken har fallit och ersatts av Första Ordningen (Imperiet)
Jediriddarna är så gott som utrotade -> Luke återupprättar jediorden -> Jediriddarna är så gott som utrotade.
Man ger även väldigt vaga förklaringar (om man ens får några alls) till vad som hänt mellan filmerna. Det känns som om manuset är lite för överarbetat. Det är som om Abrams och Kasdan har diskuterat alla saker sinsemellan men sedan inte funnit rum att ge oss, biopubliken, förklaringen. Jag tycker att det finns smartare (och dessutom enklare) lösningar på nästan allt.

Hursomhelst. Det blir lätt lite grinigt när man ska uttrycka sina åsikter. Jag gillar ju filmen. Har sett den tre gånger på tre dagar (Idag är första dagen jag inte sett den Ångest!) och jag börjar mer och mer se dess styrkor även om jag står fast med vad jag skrev i min recension. Det är varken den bästa eller sämsta filmen. Den hamnar lite mittemellan.
Darth Lars skrev:En sak till jag är besviken på är att Max von Sydow och Gwendoline Christie (Captain Phasma) fick aldeles för lite tid på duken.
Phasma gjorde verkligen inget intryck på mig. Filmen hade klarat sig bra utan den karaktären. Däremot var det otroligt synd att Max von Sydow var med så lite. Han hade verkligen den pondus som jag känner det hade behövts mer av i filmen.

Användarvisningsbild
Darth Lars
Droid

Re: Vad tycker ni om The Force Awakens?

Inlägg av Darth Lars » 19 december 2015 kl. 10:20

Jag har hört rykten om att det ska finnas bortklippta scener med Phasma.
Hon ska tydligen leda en squad med Snowtroopers mot Han, Chewie och Finn på Starkiller base.
When your face is a prune, action goes BOOM!

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 19 december 2015 kl. 13:29

Vem tog bort mina tankar om filmen? Skrev ett riktigt långt inlägg här igår kväll om mitt första intryck. Är riktigt besviken på den som raderade det, måste jag säga.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Emil G
Yngling

Inlägg av Emil G » 19 december 2015 kl. 14:41

Såg den i går kväll och både min och min kompis första reaktion var "Det kändes som Star Wars". Fordonen och miljöerna var så där härligt skitiga som man vill ha dem istället för överpolerade CGI-skapelser, stormtroopers såg realistiska ut, det var inga midi-chlorians, inte 130 scener med "walk and talk", inget tjafs om skattepolitik utan hederligt goda mot onda, dueller utan bakåtvolter och snurrande i överdrift.

Vad tycker jag om själva filmen då? Stabil minst sagt. Det byggs verkligen upp för en storslagen final som lever upp till förväntningarna även om det är stora likheter med första filmen i att man i sista stund lyckas spränga domedagsvapnet. Kul med en betydligt gråare skurk också som verkligen verkade slitas hit och dit och inte bara var tagen ur "How to make a movie villain 101". Rey var cool även om jag störde mig en aning på att två stycken som aldrig hållit ett svärd förut kunde gå jämt mot någon som tränat hela livet. Slutduellen var dock det snyggaste sen Obi-Wan/Qui-Gon vs Maul. Bästa referenserna till OT var utan tvekan datorsystemet i Millenium Falcons vapen som inte ändrats ett dugg sen första filmen och schackbrädet, lagom subtilt och på en passande nivå.

Saker jag tycker kunde göras bättre är dock att det var ett stort tomrum utan någon vis Jedimästare i en stor roll, nazireferenserna blev lite väl uppenbara ibland, man blev inte riktigt klar i vad Motståndsrörelsen, Republiken och Nya Ordningen hade för relation till varandra förutom att de första två var goda och den sista ond. Varför vill Kylo Ren fullfölja det som Vader började? Vader var väl inget mer än en nickedocka åt Kejsaren? Är Leia Jedi-kompatibel? Har Obi-Wan, Yoda, (Qui-Gon?) och Anakin permanent flyttat till kraftens pensionat för Jedispöken, känns rent spontant som att de hade varit ganska användbara i situationen som uppstått. Jag tvekar inte på att några av dessa saken kommer redas ut i kommande filmer och det är mycket möjligt att en av poängerna var att bygga något av ett mysterium.

Överlag överträffade filmen mina förväntningar och Harrison Ford fick äntligen sin vilja igenom och Han Solo fick sitt ärorika avslut. Nu har jag minst sagt höga förhoppningar inför nästa film.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 20 december 2015 kl. 15:44

Nåväl, eftersom min recension av filmen försvann, så gör jag nu ett försök att skriva om det. Använder dock lite andra formuleringar och kanske lite vidareutvecklade tankar nu när filmen hunnit smälta in mer.

Jag tyckte filmen var riktigt bra! Frasen jag använder nu blir detsamma som i förra inlägget, ni har nog hört flera gånger... Star Wars är tillbaka! Och då menar jag inte som en filmserie som slumrat i 10 år, utan första filmen i den här stilen sedan Return of the Jedi 1983!

Jag kan ge lite bakgrund till min egna syn på Star Wars. Jag, tillskillnad från många andra, växte inte upp med filmerna. Jag såg de för första gången när jag var runt 11-12. Så den nostalgiska faktorn är inte lika hög för mig som vissa andra. Tyckte då om alla live-action filmerna lika bra, men det var alltid något jag tyckte skilde. Original Trilogin kändes alltid mer klassiska på något sätt, mer äventyrsinriktade... mer, ja, kul helt enkelt! Mer fokus och mer utveckling av protagonisterna och antagonisterna än i de nyare filmerna och mer klassisk spänning, kändes aldrig riktigt som samma serie för mig. När man blev äldre och ens filmintresse steg så har jag bara börjat uppskatta de äldre filmerna mer(de praktiska effekterna och dräkterna är något som har börjat fascinera mig mer och mer), medan jag tycker att Prequel Trilogin är rätt dåligt gjorda som filmer i sig, med monotont och slappt skådespel, föråldrad CGI och rent igenom helt fel känsla. Men jag skriver inte detta inlägg för att klanka ner på George Lucas trilogi, de har ju helt klart många bra saker i sig också, främst Episod III då. Men tänkte bara ge lite bakgrund, så att ni förstår vad jag ville få ut av The Force Awakens .

Och jag kan säga att jag helt klart är nöjd. Denna film levererade stort! Vi fick en story som påminner om Stjärnornas Krig , men samtidigt inte blev tråkigt och kändes gammalt. Älskade alla karaktärerna och skådespelarna gjorde alla ett riktigt bra jobb. Oscar Isaac tyckte jag i början framstod som en aning torr, men började uppskatta honom mer ju längre filmen pågick, insåg att poängen med hans karaktär var att framstå som dryg och sarkastisk. Finn, Rey, Poe, gillade de alla mycket, och, det absolut bästa, Kylo Ren, en av de absolut bästa antagonisterna jag sett på väldigt länge. Serien Avatar The Last Airbender har hämtat mycket inspiration från Original Trilogin... nu kan man se tjänsten som återgäldad(nej, jag tror inte det är baserat på Avatar egentligen) när vi får en antagonist som påminner om antagonisten i Avatar, Prins Zuko! Kylo Ren är brutal, aggressiv och en mördare, men han lyckas ändå vara sympatisk. En förvirrad, sårad och svag man som känner att han inte kan leva upp till en av de bästa skurkarna i filmhistoria, Darth Vader. Han känner en dragning mot ljuset, en intressant parallell mot Lukes kamp i Original Trilogin.

Kapten Phasma tyckte jag var en kul karaktär. Ja, hon var knappt med, ja, hon gjorde nästan inget. Det var en fin referens till Boba Fett i Original Trilogin. En tuff bakgrundskaraktär vars syfte bara är att stå och se cool ut, som alla älskar. Men jag måste även säga att jag gillar hur de behandlade hennes kön. Hade inte vart någon skillnad om hon vart man. Hon fick inga särskilda förmåner pga. att hon var kvinna och nedvärderades inte heller för det. Bara rösten skilde. Det är hur man gör en bra kvinnlig karaktär, gör ingen skillnad.

Det var en otroligt fin balans mellan det gamla och det nya. Kändes inte som om de var för fast i spåret att visa vad de gamla hjältarna gjort under de här 40 åren, men deras roll minimerades ändå inte till ren fanservice som i t.ex. The Phantom Menace , där karaktärer som Yoda, Jabba, C-3PO och R2-D2 är helt meningslösa och orealistiskt insatta. Han Solo fick inte bara sitta i ett hörn och vara gammal, utan de vågade chansa och låta honom axla sin gamla roll mer eller mindre igen. Här lyckades han bra, inget Indiana Jones 4 den här gången, utan Harrison Ford kom ihåg hur man spelade Han Solo på rätt sätt. Att Han skulle dö i filmen var inte helt oväntat eller otippat, med tanke på att Harrison ville göra sig av med honom i The Empire Strikes Back, men kom ändå som en fin twist, som gjorde Kylo Ren ännu mer komplicerad och intressant.

De praktiska effekterna och dräkterna var något jag såg fram emot mycket i denna film, men på det planet kan jag väl säga att jag blev lite besviken. Kanske får se filmen igen för att fullständigt märka, men kändes inte som om det var så mycket av det. En hel del CGI även här - och scenen i Cantinan där de möter Maz Kanata panorerades kameran så fort att jag inte riktigt hann se alla varelserna.

Tyckte till en början att början av filmen var lite väl mörk. Star Wars ska ju funka även för de yngre tittarna. Vet att det är PG13, men jag tycker inte riktigt resten av filmen höll samma brutala ton efteråt som första delen. Jag som 18 åring har ju inget problem med att se det där, men skulle nog inte rekommendera denna film för småbarn tackvare just det.

Tyckte inte det kändes som ett allt för urvattnat koncept att introducera ett nytt supervapen(Starkiller Base), det var kul och kändes som klassiska Star Wars där, så det fungerade. Hade dock gärna sett lite mer fokus på själva anfallet än att de klippte till annat som fick större relevans, men det var fint att se en rymdstrid i finalen!

Ljussabelduellen var, som väntat, mer lik den mellan Luke och Vader i The Empire Strikes Back än de mer intensiva, snabba och koreograferade duellerna i Prequel Trilogin. Detta uppskattar jag, men tänker inte gå in så mycket djupare i det.

Slutscenen med Luke älskade jag! Håller verkligen inte med de som blev besvikna över det utan det kändes oerhört mäktigt. Kändes som om Rey hittade Jesus. Ingen behövde säga något, ansiktsuttrycken sade allt. Nu ser jag verkligen fram emot Episod VIII och hoppas Rian Johnsson kan göra ett bra jobb efter hur starkt Abrams avslutade sitt rymdäventyr.

När jag först skrev detta inlägg så kände jag mig inte redo att betygsätta filmen, men nu när det har gått 2 dagar sedan jag såg den, så får den en 9 utav 10 ! Den når inte riktigt upp till samma kvalité som Original Trilogin skulle jag nog säga, håller inte med de som tycker den var bättre än Return of the Jedi eller den bästa efter The Empire Strikes Back men riktigt riktigt bra var den!
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 20 december 2015 kl. 16:14

Filmen är inte dålig, men den är inte fantastisk heller. Den är definitivt överhypad av majoriteten fans för tillfället eftersom det fortfarande känns så otroligt för många med en ny Star Wars-film. Om ett halvår när hypen har lagt sig kommer fans att titta mycket mer kritiskt på The Force Awakens.

Mitt största problem med filmen var den tunna handlingen som var direkt kopierad från ANH... Det var alldeles för många referenser som kändes ologiska. Jag skulle nog säga att t.o.m. Jurassic World gjorde ett bättre jobb med sina referenser till den första Jurassic Park-filmen. De referenserna var mer subtila, medan de i TFA är överdrivet uppenbara.
Fredrik Jonsson skrev: Republiken har fallit och ersatts av Imperiet -> Imperiet besegras och ersätts av Republiken -> Republiken har fallit och ersatts av Första Ordningen (Imperiet).
Detta är den enda jag inte håller med om. Republiken har inte alls fallit och ersatts av Första Ordningen i The Force Awakens. Nu minns jag inte exakt vad som står i öppningstexterna, men i alla fall så är det Nya Republiken som styr galaxen, och de har sitt politiska säte på Hosnian Prime där det även finns en ny Senat. Vi ser även i slutet av filmen hur Starkiller base spränger Hosnian Prime i småbitar (stadsplaneten som alla trodde var Coruscant först).

Första Ordningen är bara en av många imperial remnants. Och Resistance är en separat stridsflotta som fått särskilt tillstånd av Nya Republiken att slåss mot hot som Första Ordningen. Mer information om galaxens politiska tillstånd skall tydligen finnas i deleted scenes och i böcker som släppts vid sidan av filmen.
Man ger även väldigt vaga förklaringar (om man ens får några alls) till vad som hänt mellan filmerna. Det känns som om manuset är lite för överarbetat. Det är som om Abrams och Kasdan har diskuterat alla saker sinsemellan men sedan inte funnit rum att ge oss, biopubliken, förklaringen. Jag tycker att det finns smartare (och dessutom enklare) lösningar på nästan allt.
Jag tycker det är dåligt och framförallt FEGT av JJ och Disney att man inte förklarar galaxens politiska tillstånd bättre i filmen. De har antagligen varit rädda för att inkludera för mycket som påminner folk om PT... Amerikanare tycker verkligen inte om politik.
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: RE: Re: Våra egna recensioner av The Force Awakens

Inlägg av Fredrik Jonsson » 20 december 2015 kl. 17:13

Jonipoon skrev:
Fredrik Jonsson skrev: Republiken har fallit och ersatts av Imperiet -> Imperiet besegras och ersätts av Republiken -> Republiken har fallit och ersatts av Första Ordningen (Imperiet).
Detta är den enda jag inte håller med om. Republiken har inte alls fallit och ersatts av Första Ordningen i The Force Awakens. Nu minns jag inte exakt vad som står i öppningstexterna, men i alla fall så är det Nya Republiken som styr galaxen, och de har sitt politiska säte på Hosnian Prime där det även finns en ny Senat. Vi ser även i slutet av filmen hur Starkiller base spränger Hosnian Prime i småbitar (stadsplaneten som alla trodde var Coruscant först).
Det är precis det jag menar. Den nya Republiken faller under filmens gång då den utplånas av Första Ordningen och deras Stjärndödare. Och detta innan vi ens vet vad de står för eller vad konflikten går ut på. Det får ju ingen inverkan för oss som publik eftersom vi ändå inte känner till något om Republiken vid det läget.
Antingen skulle man ha väntat en film med det draget, eller så kunde man ha sagt att det inte fanns något styre alls i galaxen, att det råder anarki sedan Imperiet störtades, och att Motståndsrörelsen och Första ordningen fortfarande strider om makten.
Det känns som man sopar slutet av Episod VI under mattan med en axelryckning.
När du ändå nämner Hosnian Prime, var kommer den informationen ifrån? Har läst det även på andra forum men kan inte minnas att själva planeten nämns vid namn i filmen. Men ingen är gladare än mig om det nu inte är Coruscant.

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 20 december 2015 kl. 18:04

Det stämmer ju bara delvis det du säger. Republikens högsäte förstördes visserligen, men det gjorde ju även Första Ordningens högsäte... Så det vi får nu blir ju anarki, och det är antagligen just precis det som Disney och JJ ville skapa. De visste att de var tvungna att skapa någon slags Republik vid makten för att förklara hoppet mellan ROTJ och TFA, men egentligen ville de göra en film som är precis som ANH - en liten rebellstyrka mot ett stort ondskefullt imperium. De har antagligen brottats mycket med Arndts originalmanus för att få detta att "fungera". Tydligen så fokuserade ju Arndts originalmanus dessutom mycket mer på de nya karaktärerna, och det märks faktiskt att Han Solos entré i filmen är hastigt inslängd.

Det är med andra ord upp till Rian Johnson att bestämma HUR han vill göra med galaxens politiska tillstånd. I min mening har han egentligen bara 2 alternativ, och allt hänger på hur mycket frihet han får eller om Disney och JJ (eller Johnsons egen feghet) sätter käppar i hjulet.

Dessa 2 alternativ är följande:

Alternativ 1#: Kör på JJs spår. Försätt galaxen i kaos, nya Republiken har ingen makt kvar och nu finns bara lilla, lilla Resistance kvar som kan slåss mot Första Ordningen och övriga Imperial remnants i galaxen.

Alternativ 2#: Var innovativ och försök rädda det som JJ ville förstöra. Försätt galaxen i chock över att Hosnian-systemet sprängts bort, men att nya Republiken har sitt andra störsa säte på Coruscant (eller någon annan planet). Inkludera några korta men mer intensiva politiska scener i en senat. Politik behöver inte alls vara tråkigt om det görs på rätt sätt. Det behöver inte vara långa scener, utan bara korta statements för at förklara för publiken vad som faktiskt pågår.
När du ändå nämner Hosnian Prime, var kommer den informationen ifrån? Har läst det även på andra forum men kan inte minnas att själva planeten nämns vid namn i filmen. Men ingen är gladare än mig om det nu inte är Coruscant.
De säger "Hosnian system" i filmen. Hosnian Prime nämns bara i material som böcker utanför filmen, men många fans antar att planeten vi ser sprängas är Hosnian Prime då den beskrivs som en "stadsplanet".
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 20 december 2015 kl. 18:19

Jonipoon skrev:
De säger "Hosnian system" i filmen. Hosnian Prime nämns bara i material som böcker utanför filmen, men många fans antar att planeten vi ser sprängas är Hosnian Prime då den beskrivs som en "stadsplanet".
Fin räddning för min del. För mig var filmens stora chock och tvist att Coruscant gick under. Det ska ju liksom ha efter-effekter och chockvärde som bör kännas i allt material som görs efter TFA. Coruscant tyckte jag är för intressant för att sprängas, så jag är glad att den får vara kvar.
Hosnian Prime kan jag inte sörja för det kände jag inget för. Liten miss kan tyckas att filmen inte inkluderade att ge tittarna en relation till den planeten. Republikens senat o hem för flottan deras. Och ingen vi känner.

Samtidigt, en tvist mindre i filmen.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 20 december 2015 kl. 20:18

Nu har det kommit fram att det fanns en borttagen scen från Senaten på Hosnian Prime, där en senator från Resistance ber Nya Republiken om hjälp för att besegra First Order....

VARFÖR TOGS DENNA SCENEN BORT?!?!?!
― Quinlan Vos

Skriv svar