Med lite distans till The Force Awakens, vad tycker du idag?

Diskutera den första av de nya filmerna som har premiär 2015. OBS! Läs reglerna.
Kategoriregler
Om en tråd innehåller spoilers, eller troliga spoilers, ska trådens rubrik tydligt märkas upp. Varje spoilertråd ska börja med "Spoiler:" följt av en tydlig men spoilerfri rubrik.

Samtliga spoilers i en tråds inlägg ska döljas med hjälp av spoilerfunktionen, d.v.s. taggen [spoiler][/spoiler].
Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Med lite distans till The Force Awakens, vad tycker du idag?

Inlägg av Fredrik Jonsson » 16 december 2016 kl. 14:53

I skrivande stund är det på dagen ett år sedan The Force Awakens hade premiär. Ofta när man ser en ny film (speciellt Star Wars) så har man ju en del adrenalin som förstärker känslorna och upplevelserna åt båda hållen.

Vad tyckte du när The Force Awakens släpptes? Och vad tycker du om filmen i dagsläget när du har lite distans till den? Tycker du samma sak som då, eller har dina åsikter ändrats?
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Darth Elooi
Droid

Re: Med lite distans till The Force Awakens, vad tycker du idag?

Inlägg av Darth Elooi » 16 december 2016 kl. 16:15

Nu när Rogue One kommit måste jag säga att TFA har blivit sämre. Redan i somras när jag såg den hemma tyckte jag den var sämre en på bio. Kanske kommer detta ske med RO också.
For my ally is the force, And a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us.

Användarvisningsbild
Darth Lars
Droid

Inlägg av Darth Lars » 16 december 2016 kl. 19:31

Jag tycker samma sak nu som en månad efter jag sett filmen.

NuWars är inte mitt Star Wars.
When your face is a prune, action goes BOOM!

Användarvisningsbild
Slave 4
Fuktfarmare

Inlägg av Slave 4 » 16 december 2016 kl. 20:34

När jag såg den tyckte jag den var okej, nu tycker jag mindre om den.

Kommer se Rouge One när den släpps på dvd, så får se om det nuvarande Star Wars har det som drog mig till det från början. TFA hade inte det.

Templar
Wompråtta

Inlägg av Templar » 19 december 2016 kl. 15:28

Min första känsla som slog mig vid steget ur biografen över ett år sedan var en stor besvikelse av The Force awakens. Jag vet att vissa filmer, växer under tid till det bättre. Men jag får säga att min känsla har vuxit till en större besvikelse, efter att jag har sett den 5 gånger till på bluray hemma i min hemmabio.

Jag tycker dock att det finns några häftiga scener i filmen som talar för sig själv. Utan jag blev besviken på helheten samt bristande substans i vissa delar. Den kanske växer med nästa film i serien, vem vet?

Jag hade nog för stora förväntningar på denna film!!! Med stora filmer som nystarten av Star Trek (som är skitbra) bakom sig hade jag nog större tankar om J.J. Abrams!

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 19 december 2016 kl. 18:04

Ja hur många gånger har man sett den nu? 6-7 kanske. Redan tappat räkningen efter ett år. Mitt omdöme av The Force Awakens har kvarstått väldigt stabilt från första tittningen. Det var en underhållande och välgjord film som höll sig till det som verkligen känns som Star Wars. Den gjorde det mesta utan att ens försöka pressa gränserna. Försiktig, men en mycket kalkylerad sådan. Riskerna med något oväntat och nytt var stora, väldigt stora. Men det dom gjorde gick hem hos de allra flesta och jag tillhör en av dem som är mycket nöjd med vad vi fick. 8/10 är mitt betyg, vilket dock är lite tufft då jag även ger ANH,RoTS och Rogue One det betyget, rangordningen mellan dem har jag lite svårt med :lol:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 23 december 2016 kl. 11:52

Har inte sett den sedan bion förra året. Gillade den inte speciellt mycket, men vill se om den.
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 12 januari 2017 kl. 16:01

Jag tittade på filmen i går kväll. Första gången jag ser den i sin helhet sedan den gick på bio. Jag har aldrig tyckt att den var dålig men jag var samtidigt inte helt nöjd när jag såg den på bio. Men när jag nu skulle se den igen gick verkligen in för att det skulle bli roligt att se den igen. Men jag är ledsen. Jag tycker inte den står sig alls. Särskilt inte nu när vi har Rogue One att jämföra den med.

Den är som en påkostad fanfilm. Känns som att det finns så mycket potential som man bara slänger bort. Det finns absolut delar som är bra, men jag tycker inte det väger upp det som är dåligt.

Fotot, klippning och musiken är under all kritik. Som om de inte har sett en Star Wars-film tidigare. Jag satt på riktigt och blev arg. Ytligt är vad det är. Det är Star Wars-element i filmen, men känns inte som en Star Wars-film.

Jag gav den en 7:a när det begav sig. I dagsläget skulle jag vilja dra av en poäng.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 12 januari 2017 kl. 17:51

Fredrik Jonsson skrev:Jag tittade på filmen i går kväll. Första gången jag ser den i sin helhet sedan den gick på bio. Jag har aldrig tyckt att den var dålig men jag var samtidigt inte helt nöjd när jag såg den på bio. Men när jag nu skulle se den igen gick verkligen in för att det skulle bli roligt att se den igen. Men jag är ledsen. Jag tycker inte den står sig alls. Särskilt inte nu när vi har Rogue One att jämföra den med.

Den är som en påkostad fanfilm. Känns som att det finns så mycket potential som man bara slänger bort. Det finns absolut delar som är bra, men jag tycker inte det väger upp det som är dåligt.

Fotot, klippning och musiken är under all kritik. Som om de inte har sett en Star Wars-film tidigare. Jag satt på riktigt och blev arg. Ytligt är vad det är. Det är Star Wars-element i filmen, men känns inte som en Star Wars-film.

Jag gav den en 7:a när det begav sig. I dagsläget skulle jag vilja dra av en poäng.
Oj, nu verkar vi skilja oss tillräckligt mycket för att det är värt lite debatt :wink:

Om något fann jag Rogue One vara mer av en fan-film än The Force Awakens. Blue milk; in your face, Tarkin; in your face, AT-AT o Red Guards glöms inte bort heller. Finns ju massor mer.

Musiken i TFA var något jag själv klaga på i början, det var i princip bara Reys theme jag fann riktigt bra, medan resten av musiken inte riktigt hjälpte filmen upp ett snäpp, vilket musik i Star Wars har en tendens att göra. Så där kan jag instämma att det inte gjorde det förväntade, men "under all kritik" låter alldeles för hårt.

Fotot o klippningen var inget jag fann att kritisera alls. Kan vara att jag inte gick in för att se en 70-tals film eller det som inspirerade George Lucas som var långt mycket äldre. Det var på detta område jag önskade mig största skillnaden från tex PT-filmerna, men också väntade jag mig att det inte skulle vara så som man gjorde under OT. Film görs på annat sätt idag och det ger andra möjligheter. Varför inte tillåta nytänkande på detta område?
Reys delar på Jakku, flykten med Falken, skiftet sen när vi besöker Takodana med baren, visionerna, striderna o mötet med Kylo Ren, sen en snöig bergs/skogsplanet med skepps-strider, mordet och duellerna. Jag finner allt det att ytterst hög kvalité från de storslagna scenerna till de personliga mötena, från fartfyllt action till de lugnare avbrotten.

Kritiken du lyfter fram verkar inte vara kopian av story-elementen som de flesta av kritikerna vill lyfta, så jag vill gärna höra vad mer du har att fylla i med :wink:
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
hunt3d
Yngling

Inlägg av hunt3d » 22 januari 2017 kl. 11:21

Såg den för andra gången någonsin nu inatt och tycker väl ganska likadant nu som jag gjorde när jag såg den på bio.

Den känns som Star Wars, fast moderniserad vilket den ska vara. Har inte ett ont ord om den mer än att den ofta kan kännas som en ripoff från Episod IV. Så hoppas därför att uppföljarna iallafall följer ett nytt och eget koncept utan att för den sortens skull slutar vara Star Wars.

Bland alla åtta filmer skulle nog placera den här nånstans i mitten. Rogue One tycker jag är strået vassare då den lämnade mer OMG-känsla när man kom ut från salongen. Fast sen är jag ju en kanske den enda som tycker att Episod I är näst bäst och Episod V är sämst.

Skriv svar