Lista dina önskemål på kommande Antologi-filmer

Diskutera de fristående filmerna såsom Rogue One och Han Solo-filmen. OBS! Läs reglerna.
Kategoriregler
Om en tråd innehåller spoilers, eller troliga spoilers, ska trådens rubrik tydligt märkas upp. Varje spoilertråd ska börja med "Spoiler:" följt av en tydlig men spoilerfri rubrik.

Samtliga spoilers i en tråds inlägg ska döljas med hjälp av spoilerfunktionen, d.v.s. taggen [spoiler][/spoiler].
Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Lista dina önskemål på kommande Antologi-filmer

Inlägg av Jonipoon » 27 augusti 2015 kl. 09:26

Disney och Lucasfilm har en långsiktig plan för Star Wars, och vi är redan garanterade minst 3 Antologi-filmer. Men det finns ingenting som säger att det kommer ta stopp där, tvärtom är det mycket troligt att vi kan komma att få hur många Antologi-filmer som helst i framtiden!

Så, vilka Antologi-filmer vill DU se? De 3 filmer vi är garanterade hittills är Rogue One, en Han Solo-film och en Boba Fett-film. Men galaxen är stor och full av spännande karaktärer som förtjänar sin egna film.

Här är mina förslag:

Path of Kenobi: A Star Wars Story
Följ Jedimästaren Obi-Wan Kenobi på hans äventyr i exil på Tatooine. Det är mörka tider, men Kenobi ser hopp. Genom meditation lyckas han få kontakt med sin forne mästare Qui-Gon. Samtidigt hamnar han i gräl med Owen Lars, och förbjuds att fortsätta ha kontakt med pojken Luke Skywalker. Kenobi söker därför svar och kunskap bland sandfolket, som tar emot honom som en utböling. För att bli en av sandfolket måste Kenobi genomföra ett antal tester och mandomsprov, bland annat att döda en krayt-drake... Men vad händer om sandfolket får reda på vad Kenobis före detta lärling gjorde mot en av deras stammar? Och är verkligen Imperiets jakt på Jediriddarna slut? Kanske får både sandfolket och Kenobi snart oväntat besök av en viss före detta lärling...

Yoda’s Journey: A Star Wars Story
Följ den unge Jediriddaren Yoda i sina glansdagar, ca 500 år före Republikens fall. I jakten på djupare kunskap om Kraften blir unge Yoda blir tillsammans med sin mästare indragna i en stor konflikt som sätter hela galaxens överlevnad på spel...

Dark Side: A Star Wars Story
En film om Sithernas uppkomst och varför den mörka sidan är så lockande.

Jedi Outcasts: A Star Wars Story
En romantisk film om två unga Jedi-padawans som bryter mot Jedikoden, blir kära i varandra och därefter måste kämpa för att bli accepterade för sin förbjudna kärlek....

Count Dooku: A Star Wars Story
Han är stark. Han är listig. Han är rik. Han är arrogant. Möt Greve Dooku i sina medelålders dar som Jediriddare och Jedimästare, och hur hans törst efter kunskap och irritation över Republikens styrelseskick leder honom närmare och närmare den mörka sidan...
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: Lista dina önskemål på kommande Antologi-filmer

Inlägg av Fredrik Jonsson » 29 augusti 2015 kl. 15:28

Det är svårt det här. Generellt sett så tycker jag att det är mer intressant att se filmer som inte fokuserar på redan kända karaktärer. Jag är betydligt mer hypad inför Rogue One än jag är inför Han Solo-filmen.

Av de förslag du listar så låter Count Dooku mest intressant. Men om jag får spinna vidare på den idén så skulle jag inte vilja att filmen fokuserade specifikt på honom utan snarare Qui-Gon Jinn. Det sägs ju att båda två var idealister och rätt kontroversiella i sina syner på hur galaxen styrdes så jag tror att det skulle kunna bli en intressant dynamik. Speciellt om Qui-Gon drar lite mer åt det ljusa hållet medan Dooku dras mot mörkret.

Mitt eget förslag är annars...

Mandalore
Det fredliga styret på planeten Mandalore har fallit och planeten har tagits över av mörka krafter. Inbördeskriget rasar och snart dras planeten in i en konflikt som hotar att förändra galaxens syn på mandalorierna för all framtid.

Jag älskade Mandalore-ploten i The Clone Wars. Hade gärna sett en upplösning på den historien, och tror att det skulle bli grymt som live action. Dock utan Darth Maul.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 8 september 2015 kl. 14:45

Vissa avsnitt i tcw på Mandalore tyckte jag var olidlig, men mot slutet när Death Watch blivit starkare, då kändes det som att potentialen klart höjdes för planeten. Boba Fett är ju en fan-favorit, så folk i hans rustning lär ju gillas. Kan helt klart bli intressant att se några med en annan kultur än den typiska "goda"-sidan. Mandaloriens kan vara både hedersamma och hänsynslösa. Och i EU/Legends så figurerar de ju ständigt som super-commandos utan självklara kopplingar till skurkarna.
Istället dock för ett inbördeskrig på planeten, så undrar jag nästan om det skulle vara häftigt med ett nytt Mandalorian War, där både Resistance och First Order kan falla offer för deras attacker.

Annat önskemål för antologi-filmerna är såklart om Sitherna, mina favoriter. Men jag vet inte riktigt vad exakt jag skulle vilja se på bio-duken. Ingen av filmernas Sither skulle jag vilja se en fördjupning av, jag vill ha någon eller några nya individer. Det som skulle dock kännas mest knutet till filmerna, är att förklara varför Jedi Orderns motståndare endast är 2 personer medan de goda kan samla tusentals till sig. Det är främmande och märkligt för alla som funderar kring detta, så, Darth Bane skulle platsa. Dock känns det som att filmen bör berättas som Jedi vs Sith istället för Path of Destruction, då tidningsvarianten har ett tempo och fokus som mer passar en 2 timmars-film, samt så är det klart färre tanke-formuleringar i en tidning än en bok.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 8 september 2015 kl. 23:10

Wilfer88 skrev:Vissa avsnitt i tcw på Mandalore tyckte jag var olidlig, men mot slutet när Death Watch blivit starkare, då kändes det som att potentialen klart höjdes för planeten. Boba Fett är ju en fan-favorit, så folk i hans rustning lär ju gillas. Kan helt klart bli intressant att se några med en annan kultur än den typiska "goda"-sidan. Mandaloriens kan vara både hedersamma och hänsynslösa. Och i EU/Legends så figurerar de ju ständigt som super-commandos utan självklara kopplingar till skurkarna.
Istället dock för ett inbördeskrig på planeten, så undrar jag nästan om det skulle vara häftigt med ett nytt Mandalorian War, där både Resistance och First Order kan falla offer för deras attacker.
Jag håller med om att Mandalore-storyn var tråkig i de första säsongerna av The Clone Wars. Men precis som du säger så ändrades mycket i säsong 5.

Star Wars-filmer har ju en tradition av att hoppa rakt in i handlingen, så jag tror man skulle kunna skippa mycket av bakgrundshistorien och bara gå på godbitarna. Pang på rakt in i en mörk politisk thriller som snabbt utvecklar sig till något av en krigsfilm som ger svar på hur mandalorierna går från (eller av omvärlden uppfattas gå från) att vara ett fredligt folk till att vara ett krigarfolk.

Din idé kan ju vara uppföljaren. :wink:
Wilfer88 skrev:Annat önskemål för antologi-filmerna är såklart om Sitherna, mina favoriter. Men jag vet inte riktigt vad exakt jag skulle vilja se på bio-duken. Ingen av filmernas Sither skulle jag vilja se en fördjupning av, jag vill ha någon eller några nya individer. Det som skulle dock kännas mest knutet till filmerna, är att förklara varför Jedi Orderns motståndare endast är 2 personer medan de goda kan samla tusentals till sig. Det är främmande och märkligt för alla som funderar kring detta, så, Darth Bane skulle platsa. Dock känns det som att filmen bör berättas som Jedi vs Sith istället för Path of Destruction, då tidningsvarianten har ett tempo och fokus som mer passar en 2 timmars-film, samt så är det klart färre tanke-formuleringar i en tidning än en bok.
Jag är lite kluven kring sitherna och vad som kan göras med dem som känns intressant och nytt. Jag har ju tyvärr inte läst Darth Bane-böckerna, och minns inte riktigt Jedi vs Sith. Men om man ska fokusera på någon särskild så ligger väl Darth Bane absolut bra till eftersom han har spelat en sådan viktig roll och hintas om i filmerna.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 17 september 2015 kl. 09:07

Kreativa idéer, men tycker ni gräver in er lite för lite i backstories för karaktärer. Vi behöver t.ex. inte se Yodas backstory, lite mysterier eller läge för tittaren att spekulera ska väl finnas.
Jedi Outcasts: A Star Wars Story
En romantisk film om två unga Jedi-padawans som bryter mot Jedikoden, blir kära i varandra och därefter måste kämpa för att bli accepterade för sin förbjudna kärlek....
Nej... bara nej. Inget illa ment till dig Jonipoon. :P Men detta låter bara som Episod II all over again, och kärlekshistorian i den är en av de mest avskydda. :P

Nej jag tror de bästa spinofferna inte blir om karaktärers backstories, utan snarare egna berättelser.

Jag skulle vilja se en antalogifilm inspirerad av kotor-eran. Den är ju inte canon längre men man kan hämta inspiration och kanske göra en bra adaption.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Jonipoon
Jediriddare
Kontakt:

Inlägg av Jonipoon » 29 september 2015 kl. 12:43

Dark-lord skrev:Nej... bara nej. Inget illa ment till dig Jonipoon. :P Men detta låter bara som Episod II all over again, och kärlekshistorian i den är en av de mest avskydda. :P

Nej jag tror de bästa spinofferna inte blir om karaktärers backstories, utan snarare egna berättelser.

Jag skulle vilja se en antalogifilm inspirerad av kotor-eran. Den är ju inte canon längre men man kan hämta inspiration och kanske göra en bra adaption.
Bara för att kärlekshistorian i Episod II suger så betyder det inte att det inte finns gott om fantastiska kärlekshistorier i hundratals andra filmer. When Harry Met Sally, Dirty Dancing, Titanic och Amelie från Montmartre är bara några exempel. Vill du ha exempel på bra kärlekshistorier i sci-fi/fantasy-filmer kan listan också göras lång, kolla t.e.x på Mr Nobody, Solaris, Edward Scissorhands, etc.

Allt handlar om hur bra manuset är.
I am not part of the dark — simply deeper in the shadows.
― Quinlan Vos

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 30 november 2015 kl. 18:57

Dooku låter mycket intressant. Som en fanboy jag är måste jag dock slå ett slag för Kyle Katarn! Ge honom en hel film, eller åtminstone låt honom vara med i en film! Kyle är bäst!
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 8 april 2016 kl. 09:20

Tänkte över lite egna idéer för antalogifilmer, så postar lite förslag. Har inte mycket tid då jag snart har lektion, så får bli lite som hastigast.

The man on Tatooine: A Star Wars Story - Följ Ben Kenobi under tiden innan A New Hope då han bor i exil på Tatooine, med lite westernstuk kring sig. Kan till viss del visa hur han hanterar sina skuldkänslor över sitt misslyckande med Anakin samt ansvaret han känner för att hålla Luke säker. Ewan McGregor kan återvända i rollen som Obi-Wan då det absolut fanns potential i hans insats i tidigare filmer. Finns dock risk för att pacingen blir värdelös om detta inte görs och klipps riktigt väl.

Rise of the Force: A Star Wars Story - Se en tidig republik, en ung Jediorder, tusen generationer innan filmerna. Upplev det växande mörkret och en ung Jedi som ställs inför att upptäcka hemligheten med kraften.

Underworld: A Star Wars Story - Följ ett gäng prisjägare, smugglare och gangsters i Star Wars undre värld. Karaktärer som Boba Fett, Dengar, IG-88, Bossk, Jabba osv. kan spela en roll i detta. De kan hämta inspiration från manus till den nedlagda Live action-serien.

Rise of The New Republic: A Star Wars Story - Berättelsen om tiden mellan Return of the Jedi och The Force Awakens. Karaktärer som Ben Solo kan spela en roll och vi kan få lite ytterligare bild i situationen som drog honom till mörkret och hur The First Order grundades ur Imperiets aska.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Elooi
Droid

Inlägg av Darth Elooi » 8 april 2016 kl. 19:44

Mina egna tankar är:

First Years Of The New Threat: A Star Wars Story - Imperiets tidiga år. När det omgrupperar och bygger upp ett imperie.
Se hur de senare guvernörerna som Tarkin får plats. Få se hur Vader och hans möjliga lärlingar dödar jedis.
Överlevarna av ORDER 66 flyr och samlar sig.

Civilian Life: A Star Wars Story - Se hur det civila livet påverkas av allt krig och osäkerheten i galaxen.
Helst utspela sig mellan episod I och II när folk känner till hotet som finns. Hur seppisarna växer
och hur Palpatine tas i mot som kansler.

Lords Of The Sith: A Star Wars Story - Från de första Sitherna till Kejsarens ondska. Där emellan finns många onda typer som t.e.x Plageuis. Allas historia och kanske krigen som de startade som Sithkriget och Mandalorianska kriget.
Hur alla jedis blev påverkade osv.

Galactic Crime: A Star Wars Story - Prisjägarnas uppdrag. Kanske en Bountyhunter Heist bit. Se hur de blir anklagade och jagade av myndigheter. Vad gör det egentligen med pengarna. Pykesyndikatet och Black Sun.
Vad gjorde de egentligen. Sådana frågor vill jag ha svar på.

Ingen gillar ju politik av Star Wars fans men jag själv skulle uppskatta ett av de första mötena som nya republiken har.
For my ally is the force, And a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 9 april 2016 kl. 12:51

Inget illa ment Darth Elooi, men kan ärligt talat inte påstå att jag är särskilt sugen på någon av de där idéerna utöver "Galactic Crime".

Civilian Life låter verkligen inte som något passande Star Wars överhuvudtaget, åtminstone inte enligt beskrivningen som du gav i inlägget. Känns både som en enorm filler och möjligt väldigt dålig pacing och ton.

Lords of the Sith låter väl intressant, men inte som något passande i filmformat. Brist på tid är väl en stor anledning, samt att det snarare låter som en dokumentär än en film. Välj någon större händelse utav de där, så är jag med. ;)

Din idé om Imperiets gryning däremot, kan jag hålla med om skulle funka, om än med lite justeringar på det du beskrev. Känns dock lite som om den delen av berättelsen redan berättas nu i Rebels.

Politik är som du säger, ingen direkt favorit för de flesta fansen utöver vissa skaror. Jag själv tycker politiken både är riktigt larvigt skriven samt opassande för filmernas övergripande ton och förstörande för pacingen.

Talar mycket om pacing märker jag, missförstå inte. Jag blir inte lätt uttråkad när jag ser på film alls. Långsam pacing är inget jag har problem med och många av mina favoritfilmer sträcker sig över 3 timmar i speltid. Det är snarare att jag tycker att det ska finnas bra struktur och uppbyggnad i en berättelse. Vissa former av berättarstil passar ju också vissa berättelser bättre.

Användarvisningsbild
MurderCapital
Fuktfarmare

Inlägg av MurderCapital » 10 april 2016 kl. 11:25

Skulle inte tacka nej till fler Ewok filmer när jag tänker efter.
The negativity is strong in me. :roll:

Användarvisningsbild
Darth Elooi
Droid

Inlägg av Darth Elooi » 10 april 2016 kl. 21:11

Inlägg av Dark-lord » 9 april 2016 kl. 12:51

Inget illa ment Darth Elooi, men kan ärligt talat inte påstå att jag är särskilt sugen på någon av de där idéerna utöver "Galactic Crime".
Antog det svaret. Brukar få det när jag lägger upp något sånt. Förstår din kritik.
Är väl bara jag. Men som jag sa: "Det är sådana frågor jag vill ha svar på så att vill helst bara veta,
det kanske inte passar som star wars filmer men för mig. Får väl sitta på kammaren och gör tecknade filmer av mina tankar.
For my ally is the force, And a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 13 april 2016 kl. 09:51

Som sagt, jag menade inget illa med det jag sa, du har ju absolut fantasi och massor av kreativa idéer, det ser jag!

Var väl snarare jag personligen som inte tyckte de riktigt funkar som filmer.

Men en Old Republic-film skulle ju funka nu helt klart för att ersätta legends-versionen av den tiden.

Användarvisningsbild
Slave 4
Fuktfarmare

Inlägg av Slave 4 » 26 april 2016 kl. 00:41

Jag hade hoppats att de skulle skrota Han Solo filmen, men det gjorde de inte. Om nån skulle skriva en outline för storyn ska det vara Lucas, men så blir det inte.

En film som jag skulle se skulle handla om en eller en grupp av Jedier som flyr från Order 66, och deras första månader under Imperiets styre. Den onda skurken kan vara en Klonkommendör. Vader gör väl några cameos då och då, mest för att skrämma tittarna.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 26 april 2016 kl. 17:29

Slave 4 skrev:Jag hade hoppats att de skulle skrota Han Solo filmen, men det gjorde de inte. Om nån skulle skriva en outline för storyn ska det vara Lucas, men så blir det inte.

En film som jag skulle se skulle handla om en eller en grupp av Jedier som flyr från Order 66, och deras första månader under Imperiets styre. Den onda skurken kan vara en Klonkommendör. Vader gör väl några cameos då och då, mest för att skrämma tittarna.
Varför Lucas?

F.ö. låter din idé något intressant och skulle kunna funka som film, även om det låter lite tamt med en vanlig soldat som skurk, men kan ju tas till en nivå längre.

Men är inte det lite storyn vi får se i Rebels just nu? Men låter som om du tänker något i stil med Purge serierna mer, direkt efter Ep3 när Jedijakten ännu är varm, så blir ju lite annorlunda situation.

Lite synd bara att vi vet hur det hela kommer sluta i en sådan film. Jediriddarna kommer att bli dödade.

Skriv svar