Vad tror ni om Jediriddarnas framtid?

Diskutera filmen som fortsätter där The Force Awakens slutade. Premiär 2017. OBS! Läs spoilerreglerna.
Kategoriregler
Om en tråd innehåller spoilers, eller troliga spoilers, ska trådens rubrik tydligt märkas upp. Varje spoilertråd ska börja med "Spoiler:" följt av en tydlig men spoilerfri rubrik.

Samtliga spoilers i en tråds inlägg ska döljas med hjälp av spoilerfunktionen, d.v.s. taggen [spoiler][/spoiler].

Rey blir en Jedimästare och startar en ny Jedi Order
1
25%
Alla Jedis blir förintade av Knights of Ren
0
Inga röster
Alla Force Users dör och kraften försvinner från Star Wars
0
Inga röster
Fler Jedis än Luke Skywalker och Rey dyker upp och bildar en liten grupp Light Side-personer
1
25%
Rey blir den sista Light Side-personen och Jediriddarnas framtid förblir oklart även efter Episod IX
1
25%
Rey får en eller flera lärjungar/Luke får en eller flera lärjungar/Rey och Luke delar en eller flera lärjungar
0
Inga röster
Rey blir inte Jedimästaren som startar en ny Jedi Order, utan det blir någon annan istället i någon okänd bok
0
Inga röster
Finn kanske blir en låtsas-Jedi?
0
Inga röster
Det händer någonting annat än vad jag skrivit ner! Då får du lov att berätta om din tro i ett inlägg!
1
25%

Antal röster: 4

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 24 maj 2016 kl. 19:52

Denna tråd kan innehålla spoilers! Jag rekommenderar att du sett The Force Awakens-filmen innan du läser detta + omröstningsfrågorna, men om du inte sett filmen får du lov att kika på tråden ändå! Det är upp till dig.

Detta är en omröstning som har kopplingar till the Sequel Trilogy/The Force Awakens-trilogin + Disneys nya Star Wars-universum/tidslinje. I det gamla Expanded Universe fanns det många Jedis, Dark Jedis och Siths efter Return of the Jedi i böckernas och serietidningarnas värld (och i några få spel), men nu när detta har svepats undan bygger nu Disney och Lucasfilm Story Group en annan berättelse.

Men är Luke Skywalker och Rey de två enda Light Side-personerna? Eller gömmer det sig fler the Force-personer i Star Wars-galaxen? Antalet potentiella Jedis kan vara mindre än vi kunnat ana, eller större än vad vi föreställt oss.

Rey är förresten inte en fullärd person i kraften och lasersvärdsfäktande, men hon har visat potential i The Force Awakens-filmen och hon kan kanske bli mäktigare än så. Men Finn verkar inte kunna använda kraften, eller är det något som han kommer kunna göra ändå? Tidigast i Episod VIII? Kanske aldrig, vi får se.

Nu är det så att Luke Skywalker startade en Jedi Order efter Return of the Jedi i den nya tidslinjen, men den gick så småningom under (alla lärjungar dödades).

Idéen är förmodligen att Rey skall bli det nya hoppet för Light Side of the Force-users, en roll som tidigare tillhörde Luke Skywalker. Men Luke Skywalkers framtid är okänd för oss som inte jobbar med Star Wars-varumärket, det är möjligt att han dör i Episod VIII eller Episod IX, vad tror ni? Ifall han dör hoppas jag att han hinner träna Rey litegrann i alla fall, annars blir det lite konstigt.

Ni kan rösta på två olika alternativ, ifall ni skulle få blandade åsikter.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Re: Vad tror ni om Jediriddarnas framtid?

Inlägg av Darth Worgen » 24 maj 2016 kl. 19:54

Skumt, jag fyllde i en box så att ni skulle få rösta två gånger - men nu är det bara en gång per användare. Men aja, detta får jag godkänna! :)

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 29 maj 2016 kl. 10:11

Att Rey blir den sista med oklar framtid efter känns lite väl mycket som Return of the Jedi , att kraften försvinner helt från Star Wars skulle kännas väldigt synd - så det jag gissar på är att vi faktiskt ser en ny Jediorder växa fram förr eller senare i Sequel Trilogin. Vare sig det är genom Luke, Rey, Ben Solo eller någon annan.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 30 maj 2016 kl. 18:12

Skillnad här vad jag tror och vad jag vill.

Jag tror, de vågar köra med något oväntat, som att Kylo Ren byter sida o bygger upp Jedi Ordern.

Vad jag egentligen vill, är att det finns fler jedi där ute än Luke, som kan hjälpa till med att bidra till en ny Jedi Order. Jag är inte så förtjust i att Jedi Ordern får börja om från scratch iom det som händer före TFA. 30 år för ingenting i princip.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 3 juni 2016 kl. 10:16

Wilfer88 skrev:Skillnad här vad jag tror och vad jag vill.

Jag tror, de vågar köra med något oväntat, som att Kylo Ren byter sida o bygger upp Jedi Ordern.

Vad jag egentligen vill, är att det finns fler jedi där ute än Luke, som kan hjälpa till med att bidra till en ny Jedi Order. Jag är inte så förtjust i att Jedi Ordern får börja om från scratch iom det som händer före TFA. 30 år för ingenting i princip.
Tycker om din första teori, om att en redeemad Ben Solo hjälper till att gottgöra sina misstag. Ser hellre det än att Rey återupplivar Jediordern i slutet utan att det hela klargörs, som med Luke - blir lite väl likt.

Kanske inte bör visas för många Jedi, bevarar mystiken bättre ifall de hålls mer sällsynta. Men med det sagt är jag för din idé ifall den utförs rätt. De har inte sagt än att Jediriddarna är utrotade, bara att Lukes lärling(Kylo Ren) blev ond och förstörde allt. Kan finnas andra lärlingar eventuellt.
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jonsson » 4 juni 2016 kl. 16:08

Jag funderar på var Leia står i förhållande till jediriddarna. Hoppas ju fortfarande på att få se henne svingandes en ljussabel.

Om man går efter The Force Awakens så skulle jag säga att hon är betydligt starkare i Kraften än tidigare då hon känner vad som händer på Starkiller Base.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 4 juni 2016 kl. 18:04

Å andra sidan kände hon av Luke i Molnstaden också, så det kan vara hennes undermedvetna. När stora saker som att hennes man blir dödad och hennes son tar ett steg närmare den onda sidan sker kan nog kraften inom henne ge någon slags signal.

Jag vill dock att de förklarar i filmerna varför hon valde att inte följa i Jediriddarnas fotspår, inte i någon bok. Kanske var hennes träning bara viktig ifall Luke inte hade återvänt från konfrontationen med Darth Vader? Hon kanske inte ville välja den vägen i livet.

Eller så har hon studerat inom kraften utan att vi vet om det. Hon kanske valt att följa Jedilärorna på sitt egna sätt. Om Finn blir en Jedi kanske hon kan vara den som lär honom så gott hon kan.

Episod VIII kanske bli en film om mycket lärande, Kylo Ren av Snoke, Rey av Luke och Finn av Leia. Vem vet.

Användarvisningsbild
Fredrik Jonsson
Administratör
Kontakt:

Re: RE: Re: Vad tror ni om Jediriddarnas framtid?

Inlägg av Fredrik Jonsson » 4 juni 2016 kl. 19:54

Dark-lord skrev:Å andra sidan kände hon av Luke i Molnstaden också, så det kan vara hennes undermedvetna. När stora saker som att hennes man blir dödad och hennes son tar ett steg närmare den onda sidan sker kan nog kraften inom henne ge någon slags signal.
På Molnstaden var det ju mest Luke som använde Kraften för att nå fram till henne specifikt.

På Starkiller Base (ska man kanske börja använda svenska Stjärndödaren?) så är det ju något helt annat. Det är säkert som du säger att Kraften ger en signal men med tanke på att Han aldrig var kraftkänslig så återstår ju bara att Leia är det.
Dark-lord skrev: Jag vill dock att de förklarar i filmerna varför hon valde att inte följa i Jediriddarnas fotspår, inte i någon bok. Kanske var hennes träning bara viktig ifall Luke inte hade återvänt från konfrontationen med Darth Vader? Hon kanske inte ville välja den vägen i livet.

Eller så har hon studerat inom kraften utan att vi vet om det. Hon kanske valt att följa Jedilärorna på sitt egna sätt.
Det är min tanke. Hon kanske påbörjade sin utbildning men av olika anledningar var tvungen att fokusera på politiken för att bemöta hotet från Första ordningen.

Känns ju väldigt dumt av Luke om han inte i någon omfattning utbildar den enda personen i galaxen som han vet har potential att bli jediriddare.
Dark-lord skrev:Om Finn blir en Jedi kanske hon kan vara den som lär honom så gott hon kan.

Episod VIII kanske bli en film om mycket lärande, Kylo Ren av Snoke, Rey av Luke och Finn av Leia. Vem vet.
Jag skulle gärna se en sådan film. Men jag tror inte Finn kommer bli jediriddare. Förutom att ha svingat en ljussabel (och ärligt talat gick det sisådär med det i duellen med Kylo Ren) har han inte visat något som tyder på att han är på det spåret.
[i]"Everything is going as planned"[/i]

Användarvisningsbild
bloodmountain
Droid

Inlägg av bloodmountain » 5 juni 2016 kl. 15:11

eftersom det värkar gå efter orginal trilogin så antar jag att det är störst chans att Rey blir grandmaster och startar ny jediorder, men dem kan överaska och Luke startar med hjälp av Rey
use the force wisley

Skriv svar