Frågetråd

Diskutera kort-, bräd-, TV- eller datorspel.
Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Re: Frågetråd

Inlägg av Wilfer88 » 13 december 2010 kl. 08:50

Mighty Mandalore skrev:Varför är det så få star wars spel som håller måttet?
Går kvantitet före kvalitet hos Lucasarts?
Är jag ensam om att känna såhär?
Det är tyvärr sant. Lämnar man hardcore-fansen och går till de mer regelrätta gamers så är den allmänna uppfattningen att Star Wars mjölkas om och om igen, att de bra spelen inte uppväger alla skitspel.

Ta bara TFU2. Under tiden spelet var utannonserat och var i utveckling tills dess release så var det noll diskussion om spelet på spelsidor som PCGamer och FZ.se som är bland de största här i Sverige. Fina ord, trailers och reklam, det var ändå inget snack. Sen när recensionerna tog död på spelet så bekräftades de flestas väldigt låga förväntningar.

Bättre var det förr. Flygsimulatorerna var mäkta imponerande, Jedi-Knight serien klart hyllat och första Kotor visade att Star Wars som rpg var en ultimat kombination. Sen Battlefront blev en stor säljsucce, skjutarspel är alltid populära och när det blandas med rymden så fångar man mångas intresse.

Men idag gör inga nya flygsimulatorer alá Star Wars, Jedi Knight-serien har inte fått någon modern uppföljare och nästa Battlefront har kantats av stora utvecklar-problem. Det är just nu bara Kotor-serien som fortsatt sin framgång genom satsningen på TOR.

Lucasarts har helt tappat sitt fokus och satsade alla kort på TFU. Det blev en spelserie som endast fångade tidigare fans. Man kan aldrig göra ett storspel när man begränsar sig så.
Always two, there are. No more, no less. A master, and an apprentice

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 13 december 2010 kl. 17:05

TFU tar mer hänsyn till original-trilogin, därför har spelen en bättre atmosfär.

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 13 december 2010 kl. 17:29

Darth Worgen skrev:TFU tar mer hänsyn till original-trilogin, därför har spelen en bättre atmosfär.
Indeed. Den är mer integrerad i filmerna än de flesta andra spelen. Den lägger till viktiga delar i sagan. Och få klagade på storyn där man går från ond till god samt några andra fina tvister. Men, storyn var ovanligt kort för att vara helt linjär och att spelet saknade multiplayer. Ett 10+ timmars äventyr hade lockat många fler även om gameplayet haltade. Sen två stora återbesök till samma planet visade haltande variation även om det var skillnad.

Tänk vad en riktigt dlc eller expansion kunde ha gjort, tex 2 nya planeter som Starkiller besöker innan han och Vader möter Kejsaren? Tex döda korrupta ledare, eller någon otränad padawan som försöker fly Order 66. Sen efter att Starkiller gör uppdrag för att hjälpa rebellerna så kan han besöka ännu fler planeter.

Liksom busenkelt att öka det äventyret, ge det bättre längd, variation och även fixa lite i gameplayet. Detta är vad vanliga spelutvecklar-företag hade gjort med samma eller liknande produkt, men Lucasarts.... valde sämre alternativ.

Användarvisningsbild
Darth Worgen
Jedimästare

Inlägg av Darth Worgen » 13 december 2010 kl. 17:46

Men jag förstår inte riktigt hur LucasArts tänkte med längden på TFU-spelen. Hade de ont om idéer?

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 13 december 2010 kl. 18:32

Darth Worgen skrev:Men jag förstår inte riktigt hur LucasArts tänkte med längden på TFU-spelen. Hade de ont om idéer?
Det är svårt att kunna gissa sig rätt på den punkten. Det finns några som bygger upp den stora berättelsen, sen finns de dom som tar hand om de mindre detaljerna. Allt ska också godkännas projektledarna för hela spelet.

För mig så verkar det som att de som gjorde det hela stora också fick kämpa med detaljerna, vilket är slöseri med tiden för såna typer av personer. För just de där mellandelarna, att vi fick besöka kashyyyk 2ggr, en som Vader och en som Starkiller, att vi fick besöka Raxus Prime 2gg, precis som vi fick besöka Felucia 2ggr, liksom va??? Man får göra lika många återbesök som det fanns platser man bara fick besöka en gång. De där små berättelserna i den stora berättelsen existerade knappt i detta spel. Så ja Darth Worgen, jag ger dig helt rätt, de hade ont om bra idéer, de hade bara lyckats med en stor och tyckte det räckte. USE visade också hur de inte hade mycket alls att lägga till på den grundläggande berättelsen, utan så fort någon kom på idén med en "What if" berättelse så sa dem "okej!" till den då de inte klarade av att förlänga det dom redan hade.

Och sen när de vill fortsätta göra ett liknande spel, ja då blev det hjärndött. De kom ingen vart så de återanvände en död karaktär, sen igen, precis som i första spelet, så misslyckades de med de små berättelserna i det stora. Ännu färre platser, ännu sämre variation. De stora idéerna, intrigerna och berättande funkade alltid, men de verkade inte ha en enda som vilja lägga ner arbete på smådetaljerna. Och när det fanns så lite innehåll på det området, då drabbade det säkerligen alla andra produktionsområdena för spelet. Lucasarts är inget litet företag, de har gott med folk, men tydligen inte rätt folk, och definitivt ingen som kan leda dem rätt och kräva tillräckligt att teamet där.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 20 december 2010 kl. 19:13

Mitt lego.starwars.exe problem är tillbaka igen :cry:

Vad ska jag göra? :(
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 21 december 2010 kl. 14:02

Dark-lord skrev:Mitt lego.starwars.exe problem är tillbaka igen :cry:

Vad ska jag göra? :(
Vad gjorde du förra gången då?
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 30 december 2010 kl. 18:58

Jag har en fråga.

Jag fick Star Wars: Jedi Starfighter i Julklapp, men på nåt sätt verkar det som att man förstår mer om man köper 1:an (dvs. Star Wars: Starfighter) För jag förstår inte riktigt så mycket om vilka t.e.x Reti och Nym är.

Är det sant att man helst ska ha ettan också?
“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, it will soon see the end of the rebellion.”

Användarvisningsbild
Darth Bane
Yngling

Inlägg av Darth Bane » 30 december 2010 kl. 20:12

Dark-lord skrev:Jag har en fråga.

Jag fick Star Wars: Jedi Starfighter i Julklapp, men på nåt sätt verkar det som att man förstår mer om man köper 1:an (dvs. Star Wars: Starfighter) För jag förstår inte riktigt så mycket om vilka t.e.x Reti och Nym är.

Jag är inte innsatt i de här spelen ett dugg men om det gäller en spelserie ska man nog alltid börja med det första.
"There are no other Sith. There never will be, except for us. One Master and one apprentice; one to embody the power, the other to crave it."
-Darth Bane

Användarvisningsbild
Darth Vader Fan
Jedimästare

Inlägg av Darth Vader Fan » 31 december 2010 kl. 02:46

Dark-lord skrev:Jag har en fråga.

Nej, Reti och Nym är rymdpirater som är snälla, det är allt man behöver veta.
"[i]All too easy.[/i]"
-Darth Vader

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 3 februari 2011 kl. 09:35

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 6 februari 2011 kl. 14:41

Hur gör man för att köra online i Empire at War? När jag trycker på multiplayer, sedan Internet. Sen loggar jag in via Gamespy, sen så står det servers och det där, men det är ingen server där, och jag kan inte heller klicka mig därifrån, så jag måste stänga av hela spelet. Hur ska man göra?

Användarvisningsbild
Wilfer88
Administratör

Inlägg av Wilfer88 » 6 februari 2011 kl. 16:12

Minns att det var rätt enkelt att ha problem med att spela EaW online, inte världens smidigaste system precis. Tyvärr var det väl närmare 3 år sen minst sen senaste gången man hade problem :roll: Och eftersom jag inte har det installerat kan jag inte riktigt guida dig genom problemet. Var noga med att du loggar in med rätt användare, samt kolla inställningarna dina.

Användarvisningsbild
Dark-lord
Jedirådsmedlem

Inlägg av Dark-lord » 6 februari 2011 kl. 17:52

Tack för svaret! Säkert nåt med inställningarna ;)

Låst