Utgivningsdatum:

27 oktober 2006

Åldersgräns: Från 12 år
Utgivare: LucasArts
Utvecklare: Petroglyph Games
Genre: Strategi
Format: Windows

En expansion till det bästa Star Wars-strategispelet som gjorts. Hyllat av kritikerna, men så här i efterhand så märkte man att det blev ganska kallt mottaget av konsumenterna. Många tyckte det fattades en del i spelet medan andra tyckte att ett så stora företag som LucasArts och utvecklarna Petroglyph borde ha kunnat åstadkomma mer, både innehållsmässigt och utseendemässigt. En expansion kanske inte kan göra så mycket åt utseendet förutom lite nyare och tillputsade specialeffekter, men en expansion brukar ju tillföra en hel del på innehållet.

Och det är ju innehållet som har fått sig ett riktigt lyft. Ett nytt lag att spela som; den korrupta sidan. Tiber Zann är ledaren som gör allt för att få vara en maktfaktor i det politiska spelet i galaxen. Denna sida är väldigt olik rebellerna och Imperiet och man får tänka i helt andra banor när man spelar som dem i t.ex. kampanjen eller Galactic Conquest-läget. Att skaffa pengar till sin organisation är exempelvis inte alls som förut. Man kan inte ens bygga gruvor på sina planeter. Det finns endast en byggnad som ger lite extra pengar men man kan endast bygga en sån per planet. Nu blir man tvungen att korrumpera fiendens planeter för att kunna dra in tillräckligt med pengar för att klara sig. Och att bygga nya byggnader och rymdstationer är i överlag mycket dyrare än för dem andra sidorna. Man får det väldigt svårt att få ihop pengarna i början så det gäller att sprida korruptionen väldigt fort redan i början. Men även sådant kostar pengar och det kan göra en sårbar i början. Så det gäller att se upp.

Att korrumpera är huvudmålet för dem som väljer Tiber Zanns organisation som kallar sig ”Zann Consortium”. Det finns flera olika sätt man kan korrumpera en planet och som ger en olika fördelar (även för fienden som får billigare byggnader och enheter på den planeten som är korrumperad). Bland annat så kan man antingen få mer pengar eller korrumpera militären på planeten så att befolkningen är på din sida om du går ner och strider. Man kan även stänga av specialeffekterna som man får från just den planeten. Sedan finns det även andra godbitar man kan göra. När du har korrumperat en planet så kan du även sabotera byggnader på den planeten vilket kan vara mycket händigt att göra innan man ska anfalla. Sedan kan man även stjäla teknologi från planeten om man satt upp en svart handel där, som när rebellerna stjäl teknologi från sina fiender.

En annan speciell sak med det nya laget är att den inte har någon tech level. Dock så har avsaknande av det gjort att det är dyrt att stjäla fiendens teknologi och många av ens enheter saknar viktiga specialattacker i början. Det är endast hjältarna i spelet som kan köpa dessa teknologier och det är olika beroende på om man köper från Imperiet eller rebellerna. Och som vanligt så förlorar man dessa hjältar under en stund efter att man köpt nåt med dem.

Kampanjen som är med i spelet handlar såklart om när man ska få Tiber Zanns makt att öka i galaxen. Korruption, skaffa information och använda fula knep är den enda rätta vägen fram för att lyckas. Hutterna ska få reda på att dem inte är de största brottslingarna, Imperiet ska sättas på plats och rebellerna ska inte få stå ivägen för Tiber Zanns planer. Det är varierande uppdrag man får spela men tyvärr så är kampanjen lite väl kort och slutar lite oväntat, på ett dåligt sätt.

Men förutom att bara ge oss ett nytt lag att spela så har dom även gjort en massa andra saker med. Först och främst så har de gamla sidorna fått en massa nya enheter och nya hjältar att handskas med. På enhetssidan så har dem fått bl.a. tre nya typer av Tie-skepp, dark troopers, B-wing, MC-30-frigatt och nya hjältar är Grand Admiral Thrawn, Yoda, Bossk, Luke på marken och även några till. Bland de lite större skeppen så har Imperiet fått Dödsstjärnan II (spelet utspelar sig lite senare än originalet och Alderaan är bara några asteroider i spelet). Dödsstjärnan II kan förutom att spränga planeter även skjuta ner fiendens skepp med sin superlaser när den är med i rymdstriderna. Darth Vader har blivit mycket dyrare, för nu sitter han inte i sin Tie Advanced-prototyp utan styr nu sin Super Star Destroyer (SSD), Executor. Men som Zann Consortium kan man sätta stort mot stort för då har man tillgång till Eclipse som är en ”SSD” av en annan typ och som har sitt ursprung i Dark Empire-böckerna. Med sin egna lilla superlaser så kan den spränga vilket skepp som helst med ett enda skott. För att kunna balansera spelet så har rebellernas Home One gjorts större och deras B-Wing kan i större antal ta ner dessa stora skepp.

Även strategikartan har fått sig ett lyft. Tretton nya planeter har tillförts och den största kartan man kan köra på nu innehåller hela 55 planeter. Dem nya planeterna kommer från olika delar av Star Wars-universumet, både från filmerna och böckerna men även från andra Star Wars-spel. Bland dem så har vi Kamino, the Maw, Mandalore och Mustafar. Och en annan mycket efterlängtad sak man kan göra nu är att själv få bestämma var alla byggnader och soldaterna ska placeras på planeterna.

Striderna i rymden har också fått lite nytt till sig. Man får nu passa sig för skepp som kan självförstöras och som kan göra stor skada på ens skepp om dem är nära. En annan mycket rolig specialattack är osynlighet. Rätt använd så kan man göra riktigt fina överraskningar för sin fiende. Eller vad sägs som att smyga in med en massa skepp förbi fienden och direkt gå på fiendens rymdstation, eller att anfalla fiendens skepp bakifrån just när denne kände sig så säker.

Men förutom innehållet som jag nu har gått igenom lite lätt så är det inte så mycket mer som har tillförts. Grafiken är densamma även om explosioner har gjorts lite snyggare och vissa enheter har lite mer detaljer på sig (om man nu har en datorn som kan visa dessa). Ny musik har lagts till men jag måste säga att jag nog gillar originalets mycket mer. Annars så är ljudet som det ska.

Och sedan kan man ju undra om allt är helt frid och fröjd. Men det får jag nog säga att det inte är. Spelet hade helt klart behövt några månaders extra utvecklingstid. För buggar finns det. Men det är nog inte det som är värst. Balanseringen har skötts väldigt dåligt. Zann Consortiums minsta stridsskepp ”StarVipers” är väldigt starka. Deras specialattack är Buzzdroids som man känner igen från Mörkrets Hämnd. Dem sopar helt enkelt mattan med deras motsvarighet på rebellernas och Imperiets sida. Dem kan besegra dubbla antalet av sina fiender, och kör man en StarViper-skvadron mot en Tie Interceptor-skvadron så kan StarViper ta mer än fem gånger så mycket stryk. Det räcker även med ett mindre antal för att besegra en Tartan eller en Corvette. Dem kan även göra fin skada på ett stort skepp eller en rymdstation eftersom dem saknar effektiva vapen mot StarViper. I multiplayer märks det nog allra mest eftersom Zann Consortium i mer än 80 % av fallen slutar med vinst. Vill man om man är Zann Consortium så kan man skita i att uppgradera basen och bara pumpa ut StarVipers för det slutar nästan garanterat med vinst. Men det syns att dem åtminstone har försökt balansera spelet, för nu är Boba Fett och Han Solo inte lika starka i rymden som dem var tidigare. En sak dock som är väldigt obalanserat är när man kör kampanj mot varandra online. Imperiet kan bygga sin fina Executor medan Zann Consortium inte kan bygga Eclipse. Till allas stora besvikelse så kan man endast se Eclipse i singleplayer på kampanjen vilket är helt emot vad man har sett på bilder och filmer från spelet innan det släpptes. Skeppet är inte ens helt, utan bara under konstruktion när man får se den.

 

När man kör multiplayer så får expansionen både lite skit och beröm. Det som är bra med det är såklart att man nu kan köra tre sidor och som mest 3vs3vs3. Sedan är en annan rolig grej att man nu kan köra samma sidor mot varandra t.ex. Imperiet mot Imperiet. Nu kan ingen klaga på att man inte får spela som sin favoritsida. En annan bra sak är att banorna har gjorts lite större så att man får plats med fler lag.

Det dåliga som dem gjort med multiplayer är, som jag redan sagt, att man inte kan använda Eclipse i kampanjen och inte någon av SSD i space battle. Och den korta utvecklingstiden har också lett till att man endast kan välja en enda bana där man kan köra 3vs3vs3 i space battle.

Att sidorna är obalanserade behöver jag nog inte ta upp igen.

Det kanske är dags att summera det hela. Jag kanske lät väldigt negativ nu i slutet men missförstå mig inte. Spelet är bra. Nästan väldigt bra. Man blev plötsligt väldigt sugen på att spela Star Wars-strategi igen efter att man tröttnat på originalet. Men tyvärr så måste jag ju även säga att spelet inte riktigt innehöll det man trodde, både på gott och ont egentligen. Jag har faktiskt rätt svårt att tro att folk kommer att få upp ögonen för spelet, utan det är troligtvis endast dem som gillade originalet som kommer att köpa expansionen. Något nytt folk kommer nog inte spelet att locka till sig. Till sist så behöver spelet en eller flera patchar för balanseringen, buggarna och de få stora kartorna i multiplayer.

Betyg: 6

Håller inte riktigt vad det lovade. Behöver patchas, mest på grund av hemsk obalans mellan fraktionerna och svårigheterna vid multiplayer.