Idag lanserar Disney och Lucasfilm ett globalt augmented reality-event kallat Find the Force. Eventet kommer att starta under Force Friday II då de första produkterna inspirerade av Star Wars: The Last Jedi släpps.
Find the Force är en skattjakt som utspelar sig över hela världen och som omfattar fler än 20 000 butiker i 30 länder. I butikerna får fans möjlighet att aktivera en augmented reality-upplevelse med Star Wars-karaktärer, både gamla favoriter och överraskningar från den kommande Star Wars: The Last Jedi.
"Force Friday II är en milstolpe i nedräkningen till Star Wars: The Last Jedi. Star Wars har alltid hyllat ny teknik och det känns fantastiskt att våra fans nu kommer att kunna uppleva universum på ett helt nytt sätt med augmented reality", säger Kathleen Kennedy, verkställande direktör på Lucasfilm.
Så här fungerar Find the Force:
- Ladda ner Star Wars-appen (Iphone eller Android) och starta "Find The Force"-funktionen.
- Besök någon av de deltagande butikerna och hitta The Last Jedi-material med Find the Force-logotypen. Både fysiska och digitala butiker deltar i eventet. Se listan över nordiska butiker nedan.
- Scanna logotypen och se hur en Star Wars-karaktär dyker upp i rummet.
- Sedan kan du enkelt fota eller filma och dela i sociala medier. Varje dag presenteras nya karaktärer (totalt 15 stycken).
Redan nu får de som laddar ner appen tillgång till en smygtitt på de nya Porg-karaktärerna i augmented reality.
Deltagande butiker i Sverige och Norden är:
- Disney Store
- CDON (online)
- Toys "R" Us
- Verkkokappa (online)
- Webhallen (online)
Klicka här för att se hela listan över deltagande butiker i världen.
Force Friday II pågår 1-3 september 2017. The Last Jedi har svensk premiär den 13 december 2017.