Format: Game Boy Advance
Genre: Action-äventyr
Utvecklare:

David A. Palmer Productions

Utgivare:

THQ

Åldersgräns: Från 11 år
Utgivningsdatum:

21 juni 2002

I vanliga fall brukar jag tycka att Game Boy Advance är en riktigt trevlig liten maskin att ha med sig båda här och där. Men det är rent ut sagt en dundermiss att endast låta släppa spelet, som baseras på en sådan här film, till den svagaste maskinen på marknaden.

De stationära konsolerna (Gamecube, PlayStation 2 och Xbox) har gång på gång visat att dem kan hantera fantastik grafik, och Klonerna Anfaller med alla sina visuella effekter skulle kunnat bli ett fantastiskt spel.

Det är ju klart att spel kan vara fantastiska även på Game Boy Advance, det finns det många exempel på, men när man har gjort det här spelet känns det om utvecklarna tog den enklaste vägen.

Det här spelets grund och inspiration är tydligt kopplat till de gamla spelen till Super Nintendo som baserades på de gamla filmerna. Smart drag om man vill locka retropersoner, men om man inte tyckte om spelen på 1990-talet kommer man knappast jubla över det här heller.

Möjligtvis kan man säga att ljud och grafik har uppdaterats något.

Spelet börjar bra med den klassiska gula rullande texten ackompanjerad av John Williams musik. Kanske är det svårt att tro, men det både ser och låter väldigt bra. Det är nästan så att man kan tro att man ser på filmen i miniformat. Efter en sådan här inledning förväntade jag mig storslagna saker. Själva historien berättas med några stillbilder från filmen med några rader text. Kan tyckas lite halvtråkigt, men mer än så kräver inte spelet.

Spelet i sig då. Beroende på var i historien du befinner dig så spelar du som antingen Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi eller Mace Windu. Själva karaktärerna tar upp ungefär hälften av skärmen i höjd. Det är alldeles för stort och leder till att man varken ser så mycket av allt annat eller känner någon direkt frihet i spelet.

Eftersom du alltid spelar som jedi så är du självklart beväpnad med en ljussabel som man svingar med ett ganska begränsat rörelsemönster, när man möter arga smugglare, hotfulla droider och självklart den ondskefulla greve Dooku.

Det stora problemet med det här spelet är bristen på variation. Redan på första banan så märker man mönstret. Du går från vänster till höger på skärmen. Efter ett tag stannar man upp och tvingas besegra fienderna som kommer från vänster och höger innan man kan fortsätta att gå. Och så håller det på nästan hela tiden.

Jag kräver inga otroliga saker, men det skulle ha varit ett skönt avbrott från all "action" om dem hade lagt in några små tankekrävande pussel.

Några gånger får du dock styra olika skepp, och spelet byter karaktär. Du flyger rakt fram och ska undvika hinder i form av stenar och andra rymdskepp. Tanken är god, men idén faller på den äckligt grådaskiga fusk-3D:n. Man ser knappt vad man gör på dessa banor.

Skulle du mot all förmodan göra det så får du i alla fall trilskas lite med kontrollen. För det var nog inte tänkt att man skulle styra 3D med det lilla styrkorset.

På de vanliga banorna fungerar det i alla fall hyfsat, om den än är lite trög.

Trots att det här är långt ifrån att vara ett fantastiskt spel, så är jag fortfarande intresserad av det. Anledningen till det är att spelet överlag har bra grafik, bra ljud, och en handling som passar som ett spel. Så jag tycker att det är synd att man någonstans på vägen i produktionen gick vilse och glömde göra kontrollen bättre och erbjuda mer variation.

Betyg: 6

Fullt godkänt, men ingenting man blir sugen på att spela igen.