Utgivningsdatum:

12 oktober 2007

Åldersgräns: Från 12 år
Utgivare: LucasArts
Utvecklare: Rebellion Developments
Genre: Skjutarspel
Format: PlayStation Portable

Efter ett drygt två års långt uppehåll kommer nu nästa del i den omåttligt populära Battlefront-serien. Renegade Squadron är dock inte det efterlängtade Battlefront III, utan snarare ett litet PSP-exklusivt intermezzo i väntan på den riktiga uppföljaren.

Pandemic Studios som stod för utvecklingen av dem två första spelen i serien har lämnat scenen och ersatts med det brittiska spelhuset Rebellion.

Att man bytt utvecklare märks dock knappt, så om du har varit orolig att spelet ska vara fördärvat av bytet så kan du ta ett djupt andetag och slappna av.

Det första man slås av när man börjar testa sig för, är att spelet känns rejält. Det är i princip ett fullvärdigt Battlefront-spel, med alla tänkbara banor, lägen och vapen. Helt klart imponerande för att vara ett spel till en bärbar enhet. Om man faktiskt bortser från att man spelar på en 4,3 tumsskärm, så skulle man knappt märka någon skillnad från föregångarna.

Det finns även en del nyheter som gör spelandet mer intressant än vad det varit tidigare. Bl.a. ett nytt kontrollschema och en karaktärsgenerator som enligt LucasArts kan generera runt miljonen unika karaktärer, vilket gör onlinespelandet lite mer personligt. Karaktärsgeneratorn är en funktion som gärna får följa med den dagen Battlefront III ser dagens ljus.

För att lite snabbt förklara bakgrundshistorien i spelet så handlar det om en rebellstyrka som bildades av Han Solo efter slaget om Yavin IV. Renegade Squadron, som gruppen kallar sig, är under ledning av Col Serra består av några av dem hårdaste kämparna man kan hitta i kampen mot Imperiet.

Historien berättas på ett finurligt sätt med hjälp av röstskådespelare och stillbilder som man sedan har applicerat animationer och effekter på. Precis som i tidigare delar av Battlefront-serien tar inte historien så stor plats, men den hjälper till att rama in spelet och ger lite mer mening till kampanjen.

Spelandet är i princip identiskt med föregångarna. Du springer omkring på en stor bana och skjuter ner fiender medan du försöker klara uppdragets mål. Oftast handlar det om att utplåna hela fiendearmén eller ta kontroll över alla kommandoposter som finns utplacerade på banorna.

Någon gång ibland varvas spelandet med en rymdbana där du antingen attackerar de större skeppen från utsidan, eller infiltrerar skeppen och tar ut dem från insidan.

Tyvärr känns kampanjläget lite för kort och något för lätt för att bli riktigt tillfredsställande för oss som vill sitta i vår ensamhet och spela.

Battlefront och dess uppföljare var båda bra multiplayer-spel till både konsol och PC, och mycket av Battlefront-spelens populäritet har bottnat i just multiplayer-delen När Battlefront II släpptes till PSP tillät man dock bara fyra spelare. Därför känns det extra befriande att utvecklarna Rebellion har lyckats se till att upp till 16 spelare kan gå loss samtidigt i Renegade Squadron.

En nyhet är även att du tilldelas 100 krediter som du i stridens hetta kan använda till att köpa och byta till dig maximalt åtta vapen, prylar och färdigheter. Systemet ger ett strategiskt inslag där du måste bestämma dig för vad du verkligen har användning för och vad du känner dig bekväm med att använda. Det är mycket bekvämt i fall man mitt under ett uppdrag inser att man är fel utrustad.

Det har pratats en hel del från utvecklarnas sida om det nya kontrollschemat. Det fria siktandet fungerade inte helt tillfredställande i PSP-versionen av Battlefront II, därför har man nu valt att istället centrera siktet. Det här betyder att du bara kan sikta på fiender som är rakt framför dig. Vill du snabbt sikta på något vid sidan om dig måste du låsa siktet.

Kontrollschemat fungerar riktigt bra. Kanske lite för bra eftersom spelandet tycks bli simplifierat med låsfunktionen.

Skulle man mot förmodan inte stå ut med det nya kontrollschemat kan man byta till det gamla hederliga där du siktar fritt.

Grafiken är tyvärr en lite öm punkt. Den är inte helt uppåt väggarna ful, men är på sina ställen kanske lite i kantigaste laget.

Visst kan man tycka att det är fel att släppa Renegade Squadron exklusivt till PlayStation Portable. Det finns flera anledningar till det. Dels för att hela världen sitter och väntar på att få höra något om Battlefront III, men framför allt för att spelet förtjänar att nå ut till fler personer än det gör nu när det är exklusivt till ett bärbart format. För när det väl kommer till kritan så är Renegade Squadron ett bra spel som vågar införa och testa några nya inslag i ett redan väletablerat koncept.

Betyg: 7

Renegade Squadron ger hopp om Battlefront-seriens framtid.