Star Wars: The Force Unleashed är förmodligen LucasArts allra största spelsatsning någonsin. Spelet utspelar sig mellan Episod III och IV och man får spela som ingen annan än Darth Vaders hemliga lärling. Så hemlig att han aldrig hört talas i tidigare Star Wars berättelser. Tagen som barn av Vader för att få en unik och hemsk uppväxt hos Sith Lorden själv, för att göra två uppdrag: Döda de resterade Jedis och hjälpa Darth Vader att ta Palplatines plats på tronen.

Vader låter endast två stycken veta om din existens. Din assisterande robotkompanjon och din pilot som tar dig till dina uppdrag. Alla andra levande och icke levande varelser ska förintas för att du ska kunna fortsätta vara den hemliga lärlingen. Stormtrupper, rebeller eller oskyldiga åskådare, alla som sett skymten av dig ska bort.

Genom dina föräldrar som båda var jedis så är din potential ovanligt stor och med Vader som din mästare så kan du släppa lös kraften på helt nya nivåer än vad vi någonsin sett förr.

Det är ungefär så man kan sammanfatta spelet i dess allra korthet. Kanske ska nämnas att det kommer till de flesta konsolerna: PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo Wii, PlayStation 2, PSP och Nintendo DS. Dessa är de första konsolerna som spelet kom till. PC och Mac kommer spelet till under hösten 2009. Några fler konsoller kommer spelet inte till.

 

Hårdvaran

Spelet släpps som sagt till åtta olika konsoller varav två stycken portabla som förmodligen skiljer sig mest från de andra. Men även mellan de andra konsolerna finns det en ganska tydlig skillnad. PlayStation 3,Xbox 360, Mac och PC är klart de kraftfullaste konsolerna och har de bästa rent grafiska versionerna av spelet. Dem är de enda konsolerna som klarar av att hantera DMM och Euphoria. Wii och PlayStation 2 får precis som de portalbla konsollerna klara sig utan denna teknik. Wii däremot måste det nämnas har sina rörelsekänsliga kontroller som verkligen skiljer sig från alla andra konsoller även om det rent grafiskt inte blir som PS3 och 360.

De som utvecklar spelet till PS3 och 360 är LucasArts, medans Krome Studios gör versionerna till Wii, PlayStation 2, PSP. N-space är själv med att göra till Nintendo DS. Aspyr Media är dem som sköter portningen till PC och Mac-versionerna. Alla versionerna har något som är unikt med dem och därför klarar inte heller LucasArts att göra allting själv. Men förutom dessa utvecklare så tar man även hjälp av Industrial Light & Magic, Pixelux Entertainment och NaturalMotion för olika tekniska delar av spelet.

 

Mjukvaran

Euphoria: Euphoria är en mjukvara utvecklad av NaturalMotion. Det kan beskrivas som en animations-motor till AI:n i spel. Den är uppbyggd i olika delar som kontaktytor, skelett och virtuella muskler. Allt blir också simulerat direkt i spelet när saker händer. Detta leder till att rörelser m.m inte upprepas eftersom det inte är förprogrammerat innan utan det skapas nya och unika saker hela tiden. Självklart funkar det inte helt perfekt utan det har sina begränsningar, men en sak är säkert och det är att det ser mycket mer realistiskt ut än de allra flesta spelen som inte använder denna nya teknik. The Force Unleashed blir knappast fritt från motion caption och äldre programmeringsmetoder, men det är klart att Euphoria är framtiden när det gäller animation av AI. Hur fienden reagerar på det man gör kommer aldrig bli så varierande som det gör nu.

Ett bra exempel som visar hur komplext Euphoria verkligen är så kan man nämna när LucasArts börja med att använda mjukvaran. När speltestarna skulle kolla hur fienden reagerade på flygande föremål man slängde på dem så var det helt enkelt för svårt för dem. Fienden ducka, vred, huka sig och undvek hela tiden föremålen. Man fick helt enkelt inte död på dem. En kompromiss fick göras mellan underhållning och realism.

 

DMM: Digital Molecular Matter: Ännu en ny mjukvara som utvecklarna Pixelux Entertainment står för. Dem låter The Force Unleashed vara först av alla med att använda denna teknik. Precis som med Euphoria så är detta något riktigt extra. Det mjukvaran gör är att den bestämmer egenskaper hos all materia (som går att påverka). Trä ska gå sönder som trä och metall ska böjas som metall. Trä har tex gått sönder i många i de flesta spelen genom tiderna. Dock har det alltid varit förutsägbart efter att man haft sönder det en gång tidigare. Alla träbitar har helt enkelt haft en bestämd skademodell. Med DMM är det inte alls så. Varje gång du ska förstöra något så tar ”träbiten” i beräkning vad det var för hastighet, vilken riktning och hur stor kraften var(kan tex varit en mycket tung sak). Allting simuleras på plats och som med Euphoria så blir det olika varje gång eftersom det inte är förprogrammerat mer än dess egenskaper den måste ha och hur den påverkas av yttre krafter. Resten av jobbet blir ditt hur du vill förstöra träbroar, öppna stålportar eller förstöra stenar.

 

Havok: En ”gammal” men stryktålig, uppdaterad och underbar fysikmotor. De flesta storspelen köper rättigheter till denna mjukvara som simulerar fysiken i spelen. Havok fortsätter att användas eftersom den helt enkelt är mycket trovärdig och är någorlunda lätt att använda för utvecklarna.

 

Ronin: Vad är detta? Jo det är samlingsnamnet på dessa tre mjukvaror Euphoria, DMM och Havok tillsammans på det sättet Lucasarts vill. Om ni vill skylla på något för att vi fått vänta så extremt länge på detta spel, så skyll på Ronin. Att få dessa tre helt skilda mjukvaruprogram att sammarbeta har varit Lucasarts klart svåraste utmaning när det gäller utvecklingen av spelet. Hur ser det ut när man tar upp en sten och kastar den i luften? Hur ser det ut när man försöker lyfta en stormtrupper som desperat tar tag i ett föremål för att inte flyga iväg? Hur ser det ut när man lyfter stormtrupper som håller ett föremål samtidigt som man kastar dem in i ett träd?

Det är hyfsat enkelt om det är ett skriptad händelse där man vet allt, men det är något riktigt speciellt när man gör detta som ska simuleras direkt i processorn när det händer. Det blir ju helt olika beroende på vart man står, hur mycket kraft man använder, den exakta riktningen, föremålet soldaten håller i osv. Knappast en enkel uppgift att lösa detta.

Som det nämnts tidigare så har man kompromissat vad det gäller underhållning och realism. Dem har testat det mesta för att spelet ska bli så bra som möjligt och för att alla ska bli nöjda. Sen gäller det också att få saker att bli perfekt. Buggar och liknande har funnits i överflöd och hade man inte skjutit på lanseringen hade Ronin blivit den stora flaskhalsen i spelet. Enormt mycket tid har lagts ner på att finjustera denna grafikmotor, men nu när dem är klar så kan vi vänta oss att den kommer att användas mer även i andra spel. Ronin är den första grafikmotor faktiskt som både använder sig utav Euphoria och DMM. The Force Unleashed var inte först med att visa spelvärlden Euphoria, men först med DMM och att faktiskt kunna kombinera de båda med varandra och Havok. Inte alla utvecklare skulle kunna klara av den uppgiften.

 

Karaktärerna

Starkiller/Galen Marek: Detta är namnet på Darth Vaders hemliga lärling och är huvudpersonen genom hela spelet. Son till två jedis som gömmer sig undan Jedi Purge. Han förlorade modern i tidig ålder mot Trandoshan medans hon försvarade Kashyyyk. Fadern gick bort mitt framför ögonen på honom i en strid mot Darth Vader. Efter att Vader känt av potensialen i pojken så bestämmer han sig för att ta honom som lärling. En hemlig sådan. Vader har stenkoll på vilka som vet att han existerar. Resten förlorar huvudet. Och det är så Starkiller växer upp. Helt utan kontakt med någon annan än Vader. Och en robot. Och senare i livet, en kvinna. När hela ens uppväxt cirklar runt hat,ilska och andra onda känslor för att förstärka de mörka krafterna inom honom så kan man undra hur det står till med honom. Vaders enda planer med honom är att göra honom stark nog att kunna hjälpa honom ta tronen från kejsaren Paplatine. Vader tänker testa sin lärling genom att skicka ut honom på uppdrag att eliminera de sista Jedis.

Juno Eclipse: Juno Eclipe är piloten som styr Rogue Shadow och tar Vaders lärling till sina uppdrag. Juno föddes på Corulag och var yngsta någonsin att bli accepterad in i Corulags Akademi. Där utmärkte hon sig i skeppsreperation,flygning, robotunderhåll och pistolskytte.

Redan i början av sin karriär så visade hos prov på sin kunskap genom att köra många lyckade uppdrag i Yttre territorerna. Hon fick tillslut befälet över det ökanda Black Squadron. Efter slaget vid Callos så visade hon sin lojalitet så pass att Darth Vader gav henne det mycket hemliga uppdraget att vara pilot åt Starkiller. I början trodde hon att Starkiller bara var en av Vaders spioner, men märkar rätt snart att det är något verkligen speciellt med honom. Relationen mellan Juno och Starkiller utvecklar sig så småningom till en kärleksaffär.

 

Maris Brood: Maris Brood är en av spelets många bossar, en som helt klart bjuder på mer motstånd än tex stormtruppers som det finns gott om. Hon är en Jedi som så många andra blivit tagen från tidig ålder att bli tränad att använda kraften. Men till skillnad från vad som är normalt så tränades hon inte på Akademin i Coruscant utan fick sin träning på skeppet Gray Pilgrim av sin mästare. Tack vare detta så överlevde hon också Order 66 som drog ner antalet Jedis i galaxen drastiskt redan i dess första fas. Utan sin mästares ledning så gled Maris ner på hämndens väg för att straffa de skyldiga. Turligt nog så hittades hon av en annan överlevande som inte var någon annan än Jedi Mästaren Shaak Ti. Hon lyckades lugna Maris tankar på hämnd och skickade iväg henne till Felucia för att förbereda sig för Darth Vader.

 

General Rahm Kota: General, jedi,fiende, mentor. En man med många ansikten i spelet.

Redan i sina unga år så fick han som pojke uppleva och vara delaktig i krig som skakade hans planet. En tuff uppväxt och mycket erfarenhet senare så hittades han av Mace Windu när denna skulle hjälpa till med fredsförhanlingarna på hans planet. Mace tog Kota till Coruscant när han var 18 år gammal. Pga sin uppväxt så skaffade han sig inte många vänner bland de andra jedis, men även om få gillade honom så var det ingen som tvivla på hans mod då han tog på sig många av Jedi Ordens mest riskfyllda uppdrag samtidigt som han aldrig lämna någon som var i behov av hjälp.

Efter att nätt och jämt kommit undan Order 66 så flydde han till den Yttre Territorrierna.

 

Proxy: Proxy är spelet robots så att säga. En blandning av C-3PO och HK-47 (för de som spelat Knights of the Old Republic). Pratsam och dödlig. Denna robot som också är en unik typ av holo-robot kan ta nästan vilket skepnad som helst och kan därmed smyga sin in överallt, han är också Starkillers enda vän sen han togs som lärling av Vader och var det enda vittnet på Starkillers kröning till lärling.

 

Shaak Ti: En jedi master från Jedi Rådet. En vars krafter ingen borde underskatta. Efter att ha nätt och jämt flytt från Jedi Templet så flyr hon i exil till Felucia. Hon lyckas även hitta den förvirrade Maris Brood som är mycket nära den mörka sidan. På Felucia tränar hon Maris plus andra Force Sensative infödingar inför det outkomliga mötet med Darth Vader.

 

Darth Vader: Huvudperson i princip genom alla filmerna. Samma gäller detta spel då man ska få en bättre insyn på vad som händer med honom mellan Episod III och IV. Vad hände igentligen med honom efter att han tagit det klara steget till den mörka sidan som man såg i den sist släppta filmen? Hur hantera han det osv.

En av de större nyheterna i detta spel är att man får styra Darth Vader alldeles i början av spelet och använda sig av hans krafter för att krossa fienden med nästan full styrka.

 

Platser

Tie Fighter fabrik: Första nivån som lärling börjar här på en av de första fabrikerna som producerar Tie-skepp. Den har blivit övertagen av rebeller ledda av General Rahm Kota och han blir din första Jedi du ska plocka på uppdrag av Vader. Rebeller finns där, samt stormtrupper. Ingen som sett dig ska få överleva.

 

Kashyyyk: Hemplaneten för alla wookiies. Blir en krigsskådeplats när gamla Republiken blivit Imperiet. Här börjar också spelet och här är du ibörjan Vader och dina fiender är inga andra än stora wookiies. Det är också en plats du kommer att få återbesöka som Starkiller.

 

Felucia: En planet som både är lika vacker som annorlunda. Fylld med konstiga växter och dylikt så var detta en planet där ett stort slag skedde under klonkriget. Här var också platsen där Aayla Secura miste livet sitt. Det var hit Shaak Ti´s tog sin exil. Under sin tid här så förberede hon sig noga för mötet med Darth Vader.

 

Raxus Prime: Detta är en riktig sophög. Här har åtskilliga planeter tömt sina sopor sen urminnes tider. Hela planeten är fylld av gifter och planeten har bara lite över en miljon invånare vilka alla härstammar från andra platser i galaxen. En klar majoritet av befolkningen är hederliga av sig utan de flesta där är skurkar som gömmer sig. Här misstänks en jedi gömma sig som är otroligt bra på att bygga upp robotar, vilket han lätt kan göra med tanke på alla skrotrester som finns där.

 

Cloud City: En gruvkoloni som är etablerad på en stor gasplanet vid namn Bespin. På den flygande staden så kommer Starkiller bla att möta stormtruppers. Annars är inte så mycket avslöjat om denna plats.

 

Och förutom dessa platser så får man röra sig på en del andra ställen med men som Lucasarts antingen försöker tona ned eller så är det inte någon längre stund man stannar där. En sak som filmerna iallafall visar att det händer nog ganska viktiga grejor ombord på Super Star Destoryern Executor.

 

Handlingen

Utspelar sig mellan Episod III och IV och man får spela som ingen annan än Darth Vaders hemliga lärling. Så hemlig att han aldrig hört talas i tidigare Star Wars berättelser. Tagen som barn på Kashyyyk av Vader för att få en unik och hemsk uppväxt hos Sith Lorden själv, för att göra två uppdrag: Döda de resterande Jedis för att på så vis testa och träna dina krafter för att sedan hjälpa Darth Vader att ta Palplatines plats på tronen.

Vader låter endast två stycken veta om din existens. Din assisterande robotkompanjon och din pilot som tar dig till dina uppdrag. Alla andra levande och icke levande varelser ska förintas för att du ska kunna fortsätta vara den hemliga lärlingen. Stormtrupper, rebeller eller oskyldiga åskådare, alla som sett skymten av dig ska bort, och några mind tricks är det inte frågan om.

Genom dina föräldrar som båda var jedis så är din potensial ovanligt stor och med Vader som din mästare så kan du släppa lös kraften på helt nya nivåer än vad vi någonsin sett förr.

Du tar dig genom galaxen genom ditt skepp Rouge Shadow som inte du styr utan din pilot, som också assisterar dig med information under dina uppdrag. Du besöker fabriker, skepp och flera planeter under din resa, men under tidens lopp så börjar du drifta från Vader orginella plan gällande dig. Detta pga din relation med din pilot som sakta växer sig starkare och en helt ny värld börjar öppna sig för dig då hennes världsbild inte verkar stämma med din mästares. Är det verkligen rätt det liv du lever, eller finns det något bättre? Valet är ditt vad som slutligen kommer hända med Starkiller och vad han kommer att åstakomma i sitt liv.

 

Krafterna

”Whats the theme of the game? – Kicking someones ass with the Force.

Med dem orden så sammanfattar producenterna spelet. Och väldigt tidigt kom dem fram till att dem vilja inte sitta och fundera på nya krafter som vi inte fått sett förr. Istället så utveckla man redan befintliga krafter och kraftigt förstärkte dessa till nivåer helt olikt det vi annars sett i filmerna och de andra spelen. Sen tänkte dem lite till och kombinera flera krafter så att man kan med flera kombos slå ut sina fiender.

Och för att enkelt kunna använda krafterna så fick man också nöja sig med de som vi nog är mest vana vid, plus en ovanligt. Men man skulle ljuga om man säger att det bara finns fyra krafter, det kommer klart att kännas som mer när man spelar. Krafterna finns i en lista nedanför, eller i videon här som visar några av de möjliga krafterna man får använda.

 

Force Push: Nog en av de mer kända attackerna. Den skickar iväg en våg som slår ikull och iväg fiender och föremål en bra bit beroende hur nära du är.

 

Force Grip/Throw: Plocka upp fienden eller föremål i luften och släng iväg. Släng ner dem för ett stup, in i ett träd,metalldörr eller varför inte mitt på deras vänner.

 

Force Lightning: Ses som en av de ondaste attackerna. Skjut blixtar ur händerna för att zappa fienden tills dem dör eller blir försvagad. Denna attack funkar även bra i kombination med andra. Du kan tex använda blixtarna på din egen ljussabel och utöka dess räckvid.

 

Force Repulse: En typ av Force Push fast som går i alla riktningar och slänger iväg allt och alla runtomkring dig. Perfekt när fienden börjar bli för många runt dig.

 

Och som jag sa tidigare så kommer man även kunna göra flera kombos (kombinera attackerna för de som fortfarande inte förstår). Som ett bra exempel så kan du använda först Force Grip på en finden, fylla honom med Force Lightning och sen sända honom med Force Push som en energiboll rakt mot dina fiender.

 

Och när ni börjar tro att det inte räcker så ska det nämnas att dina krafter kommer hela tiden att växa under spelets gång och du får välja vilka krafter du ska bli mästare på. Kraften ska verkligen få släppas lös i detta spel..

 

Fienderna

Vilka är det man kommer möta i detta spel, och varför stormtruppers när de inte är någon match för ens stora krafter?

För det första: Även om några enskilda stormtrupper är lika farliga som myggor så betyder det inte att det är så du kommer att möta dem. Vad händer exempelvis när dem är runt tio personer som står ett gäng tillsammans, plus två stycken mindre gäng som hjälper till men på avstånd och alla skjuter på dig? Då gäller det att vara snabb och effektivt kunna använda dina krafter för annars blir man plockad av dessa standard soldater. Och alla håller inte i enkla skjutvapen. Vissa har riktigt tunga skjutvapen som bara öser ut laserskott eller kanske skjuter granater mot dig. Motståndet läre bli utmanande för dig trots dina krafter. Man måste ju lära sig använda dem på rätt sätt först.

Och det blir inte bara stormtupper du möter. Rebeller, smugglare och inte tala om de motståndare som Jedi riddarna skyddar sig med. Så även om småfolket oftast blir din fiende så möter du även större saker som AT-STs, rancors och metallmonster i spelet. Men huvudfienden är ändå de Jedis Darth Vader ber dig att döda. Order 66 är långt ifrån klar än och Vader har inte tid att döda alla själv. Förutom Jedis så kommer man även stöta på andra motståndare som kommer funka som spelets bossar, och dem är faktiskt ganska många till antalet genom spelet och här räcker det långt ifrån med att köra en eller två attackkombos för att döda fienden. Det är vid bossarna dina färdigheter verkligen testas för precis som en själv så har Kraften fått släppas lös lite även hos dina fiender.

 

Friheten och valmöjligheterna

Detta är inget GTA-spel. Nu var det sagt. Producenterna gjorde det väldigt klart för sig redan i början att spelet skulle vara av den linjära typen där man inte får resa kors och tvärs genom galaxen hur man vill. Istället vilja dem bjuda på en djup, härlig och gripande Star Wars-historia, ett nytt kapitel som utspela sig mellan Episod III och IV. För att det skulle funka bra med karaktären man var och hur han samspelar med alla de andra så tvingades man begränsa friheten. Men alla vet få spel klarar sig om man inte får välja alls. Därför finns det ett flertal val man för göra genom spelet beroende hur ond man vill göra Darth Vaders lärling och spelet har ett flertal slutscener att bjuda på.

Och förutom den rent handlingsmässiga valmöjligheten så har vi redan berättat om att man får bestämma själv vilka krafter det är man vill utvecklas på. Förmodligen så kommer du inte vara bäst på allt genom att bara spelat igenom spelet en gång. Lite jobbigt kanske men risken är väl annars att man blir allt för stark.

Sen kan man till skillnad från vad alla bilder och filmer om spelet visar så får man ändra färg på sin ljussabel efter eget tycke. Det gäller bara att hitta rätt kristaller som finns här och där i spelet. Även ljussabelhantaget ska gå att justera/byta.

 

Bonus

Förutom det vanliga sättet att spela så finns det lite mer ovanliga saker som går att låsa upp genom spelets gång och som gör det värt att spela lite till. Som det redan nämnts tidigare så går det att fixa kristaller till sin ljussabel så att man inte tvingas springa runt med en röd hela tiden. Sen blir det också möjligt att byta ljussabeln eller/och delar av ljussabeln för att göra den t.ex. starkare, antingen ljussabelsvingandet men även andra krafter kan bli starkare.

Men det finns också andra upplåsbara saker. Det dem hittills har avslöjat är flera olika ”kostymer” är möjliga. Och det är inte bara kläder det snackas om här, utan även själva karaktären. Man har faktiskt sett Proxy sprungit runt på första nivån av spelet med ljussabeln i handen. Sen när det är dags för pratstund och sånt så byts det nog automatiskt tillbaks till lärlingen.

Annat så har det även bekräftats att det finns en svårighetsgrad i spelet som kan låsas upp efter att man spelat igenom spelet en gång. Denna svårighetsgrad ska verkligen vara en utmaning även för de bästa typen av spelare.

 

Expansioner

Spelet har efter releasen fått sig flera uppdateringar. Det har inte rört sig om regelrätta expansioner som går att köpa i vanlig butik utan det rör sig mer om uppdateringar av originalversionen. Detta sker genom Playstation Network och Xbox Live där man laddar hem sakerna till ett litet pris. Det rör sig från nya kläder för huvudkaraktären, till nya spelbara skins som Luke Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Ki-Adi-Mundi och Kit Fisto att nämna några, men också nya banor, som Jedi Templet i Coruscant som man förut endast kunde spela på Wii, PSPn och Playstation 2 konsolerna.

 

The Sith Edition

*spoilervarning*

Som om inte de förra (totalt tre) uppdateringarna räckte så bestämde sig Lucasarts i all hemlighet skapa ännu mer innehåll av oväntat slag.

Man får i slutet av spelet välja mellan 2 avslut. LucasArts bestämde sig för att berätta vad som hände om man gjorde valet att spela som en ond Sith. Detta val följer inte den verkliga Star Wars- berättelsen, utan är ett ”What if” händelse. På detta sätt har Galen Marek fått en ny mästare i form av Palpatine och fått i uppdrag av denne att jaga Imperiets fiender. Dessa inkluderar bl.a. Luke Skywalker, Ben Kenobi och Boba Fett. Man tar sig till nya platser som Tatooine och Hoth. The Sith Edition kommer att släppas i 2 omgångar genom Xbox Live och Playstation Network, men kommer också släppas till PC och Mac och genom en butiksversion där också fullversionen av spelet ingår. Detta sker under hösten/vintern 2009.

Konsolerna

All handling och de allra flesta nivåerna och motståndare är lika på varje konsol. Så vilken version man än köper så är det The Force Unleashed man köpt. Men rent grafiskt är det omöjligt att få allt att verka lika. Därför känns det som i början att de senaste konsolerna är de bästa att köpa spelet till. Detta beror dock helt på vad det är man vill uppleva och vilka krav man har. För Lucasarts bestämde att varje köp ska vara rättvist. Därför så får varje version av spelet någonting extra som fattas i de andra. Kan kännas tråkigt när man missar vissa saker när man betalar så mycket ibland för ett spel, men man får helt enkelt tänka på att alla som köper spelet missar något, men i gengäld får något som är speciellt för just deras version.

 

PlayStation 3: Här får du uppleva både DMM, Euphoria och Havok i dess bästa form. Tillsammans så får du en Star Wars-upplevelse du inte sett eller känt tidigare. Inte nog med dessa tekniker så bjuder även konsollen på högdetaljerad textur som bara återfinns på PS3 och 360 konsollen. Sen så får du även en hel hög med attack-kombos för att förgöra dina fiender. En märkbar nackdel med konsollen är avsaknaden av multiplayer samt nivåer som endast finns på de grafiksvagare konsolerna.

 

Xbox 360: En exakt kopia i princip med PS3. Bjuder på DMM, Euphoria, Havok, detaljerad texturer och attack-kombos. Saknar även denna multiplayer och vissa nivåer.

 

PC/Mac: Släpps under hösten/vintern 2009 och kommer vara en portning från Xbox 360/Playstation 3 versionerna, med nästan identiskt innehåll gällande grafik och sådant som DMM och Euphoria. Spelen släpps i butik som The Force Unleashed: The Sith Edition och kommer både innehålla fullversionen av spelet samt allt nytt innehåll till och med The Sith Edition.

 

Nintendo Wii: Trots att det är en ny konsol når den inte upp till samma processorkraft som PS3:an och 360. Därför saknas DMM och Euphoria på denna konsol, samt så är texturen inte lika detaljerad. Dock så kan vi förvänta oss ett av de snyggaste spelen till Wii-konsollen vad det gäller grafiken och fysiken då Krome Studios gjort allt för att efterlikna de kraftfullare konsolerna.

Men Wiis starka sida är ändå kontrollerna. Och denna styrka har man använt sig väl av. Din Wii-remote är din ljussabel som reagerar på dina rörelser: upp, ner, höger, vänster och stab, medans du kontrollerar dina krafter med Nunchuk. Du kommer aldrig känna samma kontroll över dina krafter som dem gör på Wii-konsollen. De använder bara knappar medans nu krävs det riktiga rörelser och där kan betydande skillnad finnas. Ingen omöjlighet att det är här Kraften verkligen släpps lös.

Wii bjuder också på ett Dual-mode, ett multiplayer-läge alltså där du får möta dina kompisar i 1vs1. Du får ett stort gäng kläder och karaktärer att välja mellan, hela 27 stycken. Karaktärerna kommer både från filmerna och från Expanded Universe(EU). Dessa får möta varandra på någon av spelets 9 banor som utspelar sig antingen från filmerna, The Force Unleashed eller EU.

Och för att ytterligare väga upp mot de förlorade grafiska aspekterna så kommer även Wii-versionen att innehålla de fem nivåerna som inte finns på de senaste konsollerna. Här finns bl.a. Jedi Templet där du även får möta helt nya fiender. Sen förlängs helt enkelt vissa platser med nya nivåer vi inte får spela i andra versionerna. Detta för att få en mer djupare syn på lärlingens otroliga resa.

 

PlayStation 2: PS2:an har grafik som är mycket likt Wii-konsollens. Den lovar ultrarealistisk ragdoll-fysik istället för Euphoria och förstörbara miljö och objekt istället för DMM. Texturen är inte på samma nivå som de nyare konsolerna dock.

Likt Wii så har PlayStation 2 de fem extranivåerna för att kompensera den sämre grafiska upplevelsen.

 

PlayStation Portable: Behöver nog inte nämna att detta är en portabel konsol och innehåller inga av de nya tekniska aspekterna. Man köper heller inte denna typ av konsol för att överglänsas av grafiken utan för att man vill kunna spela spelen när som helst och det ska gå enkelt till.

Så istället för vad de tyngre konsolerna har så bjuder denna konsoll på lite nya lägen som Order66, Force Dual och Historic Battles.

De historiska slagen är precis som det låter minnesvärda slag från filmerna som man får uppleva. Ta tex striden mellan Darth Vader och Luke Skywalker på Bespin. Sen innehåller konsollen multiplayer där upp till tre personer kan få möta varandra på kända platser och i olika spellägen.

Mer så kan det nämnas att de fem extra nivåerna i The Force Unleashed också finns med i denna version.

 

Nintendo DS: Här har vi versionen som förmodligen visar upp spelet sämst på den grafiska sidan. Men den är bärbar och den har en touch-screen. Precis som Wii så är denna lite speciell när det gäller kontrollerna. Förutom de vanliga knapparna så använder du attackerna som visas upp på din touch-screen-skärm.

Multiplayer finns också på detta spel och här kan så många som fyra personer möta varandra i olika lägen.

Spelet innehåller också flera stycken minispel i både single- och multiplayer.

 

Filmlänkar

LucasArts har själv ökat hypen genom att visa mängder med filmer från spelet, detta för att dem tror så hårt på deras storsatsning. Bedöm själv av filmerna nedan. Har försökt hittat de med bäst kvalité, så reklam och långa laddningstid är att vänta ibland. Annars är det bara att besöka YouTube. Kan dock lova att bättre bild gör en hel del ibland.

Vi börjar med den första videon som släpptes. Ett teknikdemo som lovade mycket och få trodde det verkligen kunna bli sådär i verkliga spelet.

Första

 

Sen ett bra tag efter kom det en riktig trailer och nu börja väl verkligen hypen kring spelet.

Andra

 

Och när det bara var några månader kvar så visade dem oss öppningstrailern till spelet.

Tredje

 

Och nästan ett år senare får vi se en trailer till The Sith Edition.

Fjärde 

 

Sen bjöd dem också oss rätt tidigt på egna dokumentärer som gick att ses på LucasArts egna sida.

Dokumentär 1

Dokumentär 2

Dokumentär 3

Dokumentär 4

 

Vi fick även uppleva lite spoilers bara för att dem vill få oss att verkligen längta efter spelet.

Dokumentär 5

 

Här visar man lite hur man kan använda sina krafter.

Force Powers

 

Det finns även en hel del intervjuer som också visar gameplay filmer under snacket.

Intervju 1

Intervju 2 (20 min lång med mycket gameplay-film)

Intervju 3 (Wii-intervju)

Intervju 4

 

Gameplayfilmer

Gameplay 1

 

Övrigt

  • Spelet släpps 16 september i USA medan vi i Sverige och övriga Europa får vänta tills 19 september.
  • Spelet var planerat att släppas i november 2007 men det ändrades till våren 2008. Den fick dock sitt slutliga datom i september vilket givit gått om tid att fixa buggar som spelet var fylld av i början pga de olika mjukvarorna.
  • Spelet var tänkt att bli ett wookiee-spel i början. George Lucas var smart nog att grusa dem planerna. Producenterna fick tänka om några gånger till tills det blev rätt, och plötsligt sa han ja till en massa idéer och har under spelets gång varit med kollat så att det överstämmer med hans bild av Star Wars.
  • Ett demo släpptes till Playstation 3 och Xbox 360 den 21 augusti genom respektive nerladdningstjänster. På demot får man ta sig igenom en alternativ version av den första nivån av spelet, alltså Tie Fighter fabriken.
  • Förutom alla spel till konsollerna kommer det även ett till mobiltelefoner. Samt kommer det en guide, en bok, en serietidning, en leksaksamling och mer som rör det vi får uppleva i The Force Unleashed.

 

Källor: TheForce.Net, LucasArts.com, Wookieepedia, gametrailer.com, IGN.com, gamestpot.com, starwars.com, YouTube.com och naturalmotion.com