Star Wars firar 30-årsjubileum. Det har varit 30 roliga, spännande, fartfyllda och intressanta år. För att uppmärksamma jubileet kommer vi i en rad artiklar titta tillbaka på några väl valda höjdpunkter från dem gångna 30 åren.

Musiken har alltid fått stort utrymme i Star Wars-filmerna. Musiken spänner över flertalet genrer och stilar, men kompositören John Williams inspirerades främst av senromantiska uttryck och musiken som användes under Hollywoods gyllene era på 1940-talet. John Williams musik har sedan i sin tur inspirerat nya generationer av kompositörer och musiker.

Vi har valt ut ett antal musikstycken, både från filmerna och från pop-kulturen, som har satt ett lite extra djupt avtryck i våra musiksjälar.

Star Wars Main Title, John Williams (1977)

På 1970-talet letade George Lucas efter en skicklig kompositör som kunde göra rättvisa till hans banbrytande film. Den gode vännen Steven Spielberg introducerade honom för John Williams, kompositören som hade skrivit det Oscars-belönade temat till Hajen.

Ledmotivet till Star Wars-sagan är naturligtvis väldigt speciell för alla Star Wars-fans. Det står för allt det Star Wars är. Den explosiva fanfaren som inleder stycket kan få vem som helst att vakna till liv och intressera sig för det fantasifulla äventyr som ska komma.

Cantina Band, John Williams (1977)

Till barscenen som utspelas i smugglarnästet Mos Eisley ville George Lucas ha något annorlunda mot resten av filmen. Han bad om något jazzigt i stil med Benny Goodman.

John Williams tog in nio jazzmusiker och skrev låten som skulle komma att spelas med bl.a. trumpet, saxofon, piano och trummor. Ljuden av instrumenten redigerades sedan för att ge dem annorlunda ljud.

Bild

Star Wars Theme/Cantina Band Disco Mix, Meco (1977)

Star Wars slog igenom just som discoepoken var som störst. Skivproducenten och musikern Meco Menardo såg det som ett underbart tillfälle att förena det största inom film, med det största inom musiken.

Snart hade han arrangerat en discoversion av ledmotivet till Star Wars, som än idag ses som en kultklassiker.

The Imperial March, John Williams (1980)

När Star Wars släpptes 1977 blev genast Darth Vader en ikon för onda skurkar. När det väl var dags att göra en uppföljare var det därför givet att tillägna ett helt stycke musik till den onde lorden.

En imperialistisk marsch, därav titeln på stycket, som nästan uteslutande går i moll gjorde porträtteringen av Darth Vader ännu mörkare än tidigare.

The Imperial March blev snart inte bara en av Star Wars-sagans mest kända stycken, utan även en av filmhistoriens.

Christmas in the Stars, Meco (1980)

En julalbum med Star Wars? Ja, det sägs ju att ingenting är omöjligt. Meco Monardo som några år tidigare hade slagit igenom med discoversionen av Star Wars-temat, närmade sig Lucasfilm med idén att göra ett julalbum med C-3PO, R2-D2 och Chewbacca.

Meco fick klartecken 1980 och började spela in Christmas in the Stars: Star Wars Christmas Album.

Star Wars-skådespelaren Anthony Daniels, ljudeffektsgurun Ben Burtt och en skivdebuterande Jon Bon Jovi ställde sig snart i studion och spelade in låtar med titlar såsom The Odds Against Christmas och R2-D2 We Wish You a Merry Christmas.

What Can You Get a Wookiee For Christmas (When He Already Owns a Comb) lyckades till och med klättra upp till 69:e plats på Billboard-listan.

Jedi Rocks, Jerry Hey (1997)

En av dem mest omtalade låtarna sedan den tillsammans med en datoranimerad sekvens klipptes in i specialversionen av Jedins Återkomst och ersatte Lapti Nek.

Jedi Rocks är en fartfylld låt framförd av moderna instrument och sång, och figurerar som underhållning i Jabbas palats. Jedi Rocks är den enda låten i Star Wars-filmerna som inte är komponerad av John Williams. Istället är den skriven av Grammy-vinnaren Jerry Hey.

Duel of the Fates, John Williams (1999)

Duel of the Fates väckte mycket uppståndelse när den gavs ut. Det var det första stycket som spelades från den första nya Star Wars-filmen på 16 år.

Duel of the Fates är ovanlig eftersom det är ett tema som inte är kopplat till någon specifik person eller plats. Eftersom stycket återkommer i flera filmer under dem mest intensiva scenerna så spekuleras det i att temat representerar konflikten mellan Jedi och Sith.

Anakin’s Theme, John Williams (1999)

Det kan inte ha varit helt lätt för John Williams att skriva musiken till Det Mörka Hotet. Eftersom filmen utspelar sig 32 år innan Nytt Hopp så kunde han inte bygga vidare på musikteman såsom han gjorde med Rymdimperiet Slår Tillbaka och Jedins Återkomst. Anakin’s Theme är en enkel melodi som symboliserar glädjen och hoppet som bor inuti den 9-årige pojken.

Det mest intressanta med låten är att The Imperial March, den låt som kommer att personifiera Anakins onda alter ego Darth Vader, smyger sig in och varnar om en mörk framtid.

Across the Stars, John Williams (2002)

Across the Stars är förutom att vara Anakin och Padmés, även Star Wars-sagans enda, kärlekstema. Till skillnad från Han och Leias tema så är Across the Stars betydligt mörkare. Även fast låten presenterar ett lyckligt tema så finns det hela tiden mörka undertoner som förmedlar att en fara lurar i deras förbjudna kärlek.

Anakin’s Betrayal, John Williams (2005)

En av dem mest känsloladdade scenerna i Mörkrets Hämnd är när klonerna förråder och mördar Jediriddarna. En sådan scen behöver givetvis stark musik, och Anakin’s Betrayal är onekligen en av Star Wars-sagans mest sorgfyllda stycken.

Anakin’s Betrayal börjar instrumentellt, men orkestern backas snart upp av en kör av plågsamma röster som tycks ropa efter hjälp.