Med den öppna betan på Battlefront så har alla med rätt konsol eller tillräckligt starka PC-datorer fått möjlighet att testa hur DICE version av Battlefront kommer att kännas som. Vi har självklart passat på och gjort vår egna bedömning av hur spelet känns och upplevs. Så gör er nu redo på en tung artikel som görs i väntan på fullversionen av spelet som släpps i november i år.

Vi börjar med att klargöra lite saker. En beta-version av ett spel är en ofärdig version av ett spel. Det är inte ett demo av ett spel och det är inte heller allt som fullversionen kommer bjuda på. Denna beta var öppen ett par dagar, 3 spellägen, 3 kartor, ett gäng föremål och inte mycket mer. Det är också något man ska vänta sig att man upptäcker buggar i en beta, brister och fel som i regel kommer försvinna innan spelet släpps i butik.

Nästa klargörande kommer från DICE som säger vad Battlefront är och inte är. Det är inte ett Battlefront 3. Man ska inte förvänta sig något sådant utan det här Battlefront som släpps 2015 är DICE version av Battlefront-serien. Att ta bort en siffra var väldigt medvetet. Detta är samtidigt inte ett Battlefield-spel med Star Wars-skins. DICE har ju blivit känd för sin Battlefield-serie och den lade även grunden för Battlefront 1 från 2004 som var starkt influerat av Battlefield 1942. DICE har dock haft som mål denna gång att skapa en upplevelse som är annorlunda jämfört med deras Battlefield-spel.

Kriget på Hoth, rebeller får en svår utmaning med att fälla Walkers innan de når fram till sitt mål

Känslan med att faktiskt lyckas plocka ner ett sånt stort mål som en AT-AT är enormt tillfredsställande när det hela visas upp så förträffligt snyggt. Högerklicka på bilden för att se den mer högupplöst

Men nu, till betan, vad var det vi fick se? Vi börjar ur ett Star Wars-perspektiv.

Ja herregud, det man får se är att DICE är trogen de gamla filmerna på den nivån att det finns nog ingenting som så visuellt återgett det man faktiskt såg i filmerna. Stormtrupper som har sand på rustningen sin när de vistas på Tatooine, på Hoth ser man frosten på sina vapen, saker ser använt ut, lite slitet. Det hela målas upp i vackraste HD-känslan någonsin. Det är ingen frågan om spelet är det snyggaste Star Wars-spelet eller inte, det är som det ska vara istället, Star Wars pressar gränserna på tekniken och här frågar man sig om konkurrenterna kan måla upp ett snyggare spel än detta. Det är verkligen topp-kvalité rent visuellt och det är fantastiskt att de kan göra det samtidigt som de gått tillbaka till de gamla filmerna. Variationen är dock inte den bästa, vi har tex inte fått se en karta än med en enda växt någonstans. Så det går ju att säga att Endor saknades på betan. Hoth, Tatooine och Sullust är lite ödsliga på det viset, även om det är fint designade kartor med vacker men ändå något naturligt kuperad terräng. Men växtlighet saknas, samt även när man tänker skjutar-spel så undrar man ju även hur de skulle bli med någon stads-miljö liknande karta. Men det vi faktiskt fick se var ju bra. Eller, otroligt bra.

 

Ljudet tänker jag nästan inte kommentera. Star Wars-spel misslyckas nästan aldrig på den fronten och inte här heller. DICE är redan mästare på området så att få till ljudet i Battlefront var en barnlek, de skötte det utmärkt och allting låter som det ska göra. Från minsta trampljudet i snön till en exploderande AT-AT.

En del är inte så förtjust i känslan med att flyga i betan, men att det ser snyggt är nog alla överens om

För ögon och öronen är spelet en dröm. Som Star Wars-fan så vill man att Star Wars-spel ska göras på den här nivån. De har ansträngt sig där det uppskattas. Men ska vi till slut ta oss in på hur spelet faktiskt spelas, så kommer vi även in på saker som kan vara något negativt. Spelet heter ju ändå Battlefront och där kan man ju säga att trots klargörandet att DICE inte gör en trea i serien, så har spelet ändå namnet som kan göra att spelare av den gamla serien blir missnöjd. Inget från prequel-trilogin, inga rymdstrider, inga klasser, inget rullande bakom skydd, inget instant action eller galactic conquest och ingen singelplayer-kampanj. Vissa saker kan man ju offra,men tror tillräckligt många har sina favorit-saker som inte kommer med i detta Battlefront och som ändå med rättvisa får göra sin röst hörd gällande detta. Hade man kallat spelet något annat än Battlefront så hade man sluppit den kritiken, då hade man istället sett den stora likheten med Battlefront-serien och säga att detta var en "andlig" fortsättning på den serien. Men nu är så inte fallet. Namnet är Battlefront och det spelas annorlunda än de tidigare Battlefront-spelen. Det känns dock inte som en Battlefield-klon alls faktiskt. Siktande på fienden känns ganska förlåtande och inte så exakt som ett Battlefield-spel, vare sig det är i förstapersons-vy eller tredjepersons-vy. I tredjepersonsläget så ser man lite mer på skärmen och med fördelen av att kunna "se" runt hörn på ett sätt som inte alls går i förstapersonsläget, så lär de flesta av proffsen i detta spel föredra det förstnämnda läget. Men, ska poängteras att spelet har som första alternativ att det spelas i förstapersons-vy. 

Fordon och hjältar är inkluderat i spelet och de finns som "power-ups" på kartan som man valfritt får plocka upp. Man får leta, även om vissa fordon tex lättast hittas på särskilda ställen som inte är lika slumpmässigt som power-upsen för hjältarna. Flygandet har sin särskilda känsla och tar ett tag säkert för en del att vänja sig med. Det är ganska enkelt att flyga, jämfört med första flygningar i tex Battlefield-spelen så är det helt klart mindre krashande för många. Men, frågan är väl om alla tycker det är kul om det inte är mer utmanande än så. Men det är ändå en genomgående grej i spelet, det ska vara kul, underhållande, inte svårt eller krävande.

Ser spelet verkligen så bra ut, eller är det bara någon form av trick? I denna bild ovanför så ser du hur spelet ser ut med alla grafikinställningar är nere på "low" och saker som kantutjämning avslaget

På betan så var det dock många som kunde uppleva spelet med grafikinställningar på ultra vilket i fallet med bilden ovan, samt de andra bilderna för övrigt

Ja, spelet är faktiskt så här snyggt och detaljerat, ljuset, miljön, figurerna, animationen, effekter, bakgrunderna, ja allt

Ska vi ta upp de 3 olika spellägen vi fick testa så tar vi samtidigt även upp de 3 olika kartorna, i fullversionen av spelet finns fler varianter av kartor från samma planet, men i betan var det en karta per spelläge, eller ett spelläge per karta. Hoth var det Walker Assault på, 20 mot 20 spelare. Imperiet med sina AT-AT och AT-ST som ska fram till sköldgeneratorn. Massa fotsoldater, Tie Fighters och då och då Darth Vader hjälper till, mot rebellerna, som får nöja sig med stationära torn som försvar, samt X-Wings, A-Wings och snowspeeders. Luke kommer till räddningen han också ibland. Det smått ironiska är att Imperiet ska anfalla och försvara 2st kontroll-stationer, medan de försvarande rebellerna helst ska nå fram och ta över just de där kontrollstationerna som ser till att Y-Wings kan slå ut sköldarna på de Walkers som närmar sig sköldgeneratorn. Det är kul och svårt, för rebellerna. Nästan som att vara trogen filmerna så är det rebellerna som har det mest svårt att vinna. Det var faktiskt hemskt svårt första dagarna för rebellerna att vinna alls på Walker Assault. Om lagen var jämna, så gick det inte, rebellerna måste spela bra och de som körde i imperiet måste köra dåligt för att rebellerna skulle kunna spränga de två AT-AT innan de kom fram till målet. Det positiva, är att när spelarna blev mer erfarna, så började trenden brytas. Det gick att vinna som rebeller, det gick att förlora som Imperiet, men totalt sett så är det hemskt obalanserad med ett gäng nya och erfarna spelare jämt fördelat i lagen.

 Sullust var planeten vi fick vara på under spelläget Drop Zone. Betydligt mindre strider skedde där med 8 mot 8 spelare fick möta varandra. Kapslar med vapen faller ner och ska försvaras en viss tid för att man ska få innehållet. 5 fångade kapslar och man vinner. Blir ganska intensiva strider fram och tillbaks över hela kartan. Det var småkul kan man säga, problemet i betan var dock att här brast det också i balanseringen. För det finns ingen balansering. Så tänk er, ett lag är dåligt, störst risk då att någon lämnar det dåliga laget, då blir det ännu svårare helt plötsligt för det dåliga laget. Finns ingen auto-balansering som kastar en bra spelare från det andra laget till de dåliga, man kan inte på egen hand manuellt gå över till andra laget. Så, ett dåligt lag förblir oftast dåligt på Drop Zone tills man fått turen att fler spelare hittar in på serven. Men sånt tar tid, och under den tiden tappar i regel det dåliga laget ännu fler spelare. Att vara 2-3 spelare färre gör det hela till och med meningslöst att ens försöka. Ett gäng på 8 spelare som är duktiga på att samarbeta, som även har sin partner att spawna på, blir otroligt dominerande i detta spelläge. En samlad trupp är otroligt stark, och har de motståndare som tvingas spawna långt ifrån kapslarna så är det sällan fienden anfaller i annat än små vågor, istället för en gemensam push vilket är vad som behövs för att ta tillbaks en redan erövrad kapsel.

Betan var ibland också tydlig med vad som inte ingick men som kommer ingå när spelet släpps på marknaden. Menyer och laddningsskärmarna var alltid i lika HD-kvalité

Sullust hade sin egna särskilda miljö som DICE fick producera från grunden, då namnet på planeten fanns från filmerna, men har aldrig fått visats upp visuellt

Survival i betan fick upplevas på Tatooine och där får man antingen vara själv eller köra i co-up mot botar. Vågor av Imperie-trupper ska besegras i väntan på att rebellerna kan hämta upp en. Tyvärr fanns det bara en svårighetsgrad så någon verklig utmaning är det väl aldrig. Men vill du vara snabbare än dina polare på spelläget så får man ta och använda de tricks man kan. Finns även flera samlarobjekt att plocka upp på kartan och vissa är väldigt gömda medan andra är svårare att komma åt.

Något som har varit särskilt utmärkande för Battlefield-spelen är hur lagen kan vara indelad i squads för en bättre sammanhållning fler spawn-points. I detta Battlefront har det ersatts med ett party-system. Man får hålla ihop som 2. Det får väl ses som en viss försämring i dess nuvarande form, då det är ganska bristfällig. Ganska buggig helt klart, invites som inte syns eller funkar alls, att man inte ens kommer in på servern som kompisen spelar på, ännu jobbigare att få en plats i samma lag vilket är allt annat än garanterat. När det dock funkar, då kan man glädjas att man lättare kan spela närmare sina vänner och samtidigt får en spawnpoint närmare fronten. Har du inte någon särskild du spelar med, så kommer det "ibland" att väljas en slumpmässigt i laget. Detta är inget som fanns i Battlefront 1 eller 2 och det är alltid bättre än inget, men jämfört med Battlefield så känns det inte som det sociala i spelandet har särskilt stort stöd.

 Tittar man bort från striden så ser man, andra strider. I bakgrunden ser man först en Star Destroyer, men det dyker sen upp ett skepp från rebellerna och skeppen börjar skjuta på varandra, först lite, sen mer, stund senare dyker det upp X-Wings och Tie fighters som ökar skjutandet i luften, ganska intensivt, och detta är bara bakgrunden till din kamp på marken

 

Någon exakt bild hur spelet ser ut när det släpps i mitten av november vet vi inte, inte genom betan i alla fall, men man har fått en god smak om hur det rent allmänt ser ut och känns, samt att det bara är att tänka "mer" av allt. Walker Assault kanske blev tråkigt snabbt för vissa, de kanske kan hitta andra kartor eller spellägen de kan nöta i evigheter utan att tröttna, men betan fanns inte här för att alla skulle hitta just exakt sin grej. Vi har testat allt vi kom över, hur funka det med hjältar, fordon, flygning, tredjepersons-vy, alla kartor, alla gömställen och hörn och kanter som det går att nå och strida på alla sätt det går med de olika vapnen och förmågorna, men även om jetpacks känns som en standardgrej nästan alla kommer ha och Imperiet dominerar på Hoth så kan jag inte neka att upplevelsen av denna beta har gett en goda förhoppningar om spelet. Har man lyssnat på DICE och hört vad de sagt snarare än inbilla sig själv vad man vill ha, då kan Battlefront bli riktigt bra om de fixar till de små-problem som finns, för det var allmänt inte mycket buggar utan snarare saker som balanseringen som ställde till det för upplevelsen.

Det här känns som ett spel som kan bli underbart för Star Wars-fans, mindre bra för de som väntat sig ett riktigt Battlefront 3, och kanske inte så bra för de mer seriösa tävlingsinriktade spelarna. Men man kan inte ta ifrån det att Battlefront har en ordentlig dos Star Wars-känsla och för de som är öppen för något som vill stå på sina egna ben, då kan Battlefront bli riktigt kul och underhålla dig under väldigt många timmar.

 Har du själv upplevt betan och är av en liknande eller helt annan åsikt? Vill du också kommentera eller prata om fullversionen av spelet, fortsätt då diskussionen på forumet.